Verslag vergadering 20 maart 2019



Verslag vergadering oudercomité
20 maart 2019, 20u, in de leraarskamer

Aanwezig: Mieke, Sylvie, Annelies, Julie, Petra, Samuel, Natasja, Renée, Kristof, Mariska, Laura, Roos, Roeland
Verontschuldigd: Karen, Katleen, Natasia, Els, Jasmien, Ann
1.     Goedkeuring agenda
ok
2.     Goedkeuring vorig verslag
ok
3.     Financieel verslag

4.     Werkgroep feest
·       Evaluatie grootouder- en ouderfeest
Goed. 2 dagen met tijd ertussen, vermoeiend voor kindjes. Voor ouders kan volgend jaar misschien alles in 1 shift. Niet bij grootouders, het aantal is te groot. Kan dan later in de voormiddag voor ouderfeest. De voormiddag is ok, er zijn nog kleintjes die slapen in namiddag. Grootouders waren onder de indruk. Organisatie was meer dan ok. Veel helpers voor beide data. Woensdag is gemakkelijker om te helpen. Bij volgende organisatie misschien terug algemene weekmail na de leden OC aangesproken te hebben. Het wereldbordje werd “speciaal” gevonden. Woensdagmiddag voor opkuis waren meer helpende handen nodig. Er mag ook beroep gedaan worden op leerkrachten. Taken moeten goed verdeeld worden, zodat het voor iedereen duidelijk is.
·       Fuif (23/3)
Momenteel 40 kaarten verkocht, hopelijk 60?! Gadgets zijn reeds gekocht. Etentje gaat niet door, wordt verlegd naar het einde van het jaar, best nog vroeger plannen/communiceren. Mensen kunnen ook ’s avonds kaarten verkrijgen. Namiddag zaal aankleden, deur open om 21u.
·       Eerste Communie (5/5)
Uur kan later, voorlopig nog geen duidelijkheid, zal via weekmail gecommuniceerd worden. Er zijn 13 communicantjes. Glazen kunnen terug gratis van Bollaert. Helpers voor receptie (10u30 tot 12u30). Afh van weer, tent of niet. Te koud in de refter, te veel zon overdekte speelplaats. Tent annuleren? Voor wie is de receptie? Communicatie vanuit directie omtrent organisatie/uitnodigingen receptie. Ouders en grootouders moeten niet betalen, de rest wel met inschrijvingen. Uur zo vlug mogelijk communiceren. Week op voorhand aantal aanwezigen weten is ok. Groentjes, chips is meer dan ok.
·       Kinder-bbq (27/6)
Traiteur Koen. Leesmoekes en alle vrijwilligers. Alle helpende handen, vrijwilligers en leden OC op kosten school. Alternatief kinderdisco. Misschien voor de allerkleinste iets apart. 6de jaars van vorig jaar komen helpen de dag zelf voor bediening. Vorig jaar hebben 6de jaars van vorig jaar geholpen voor de voorbereiding en niet zozeer bediening. Mogen ook komen eten nadien.  Trekker: Mieke
5.     Werkgroep verkeer
·       HelmOpFluoTop-actie
4 klassen gespaard met 100% kaarten vol. Nieuw fluovestje mascotte. Loting onder die 4 klassen voor de mascotte. Juf Marleen, meester William, juf Mariska en meester Andreas. Klevertjes wanneer worden die gekleefd? Meer gele hesjes in het beeld, meer ingeburgerd! Foto’s doorgestuurd, trekking eind maart. Loting: bij een gezamenlijke speeltijd 26/3?
·       Fietsexamen 26/6
17 observators (ouders/grootouders/ oud-leerlingen) worden voorzien. Het fietsexamen is enkel voor het 6e lj en is niet verplicht. Voetgangersexamen wordt in elkaar gebokst in 2020.
·       Zone 30 actie
Niet meer oversteken op Hundelgemsesteenweg. Wat met zone 30 aanwijzers? Kunnen die verplaatst worden? Gedurende de periode van de actie de mobile verplaatsen naar de school. Met krijt sjablonen aanbrengen. Poster kleuters en lagere met stickers en dan plastificeren. Ouders moeten beloven zich aan 30 te houden. Controle in de straat/buren parkeerregels en snelheid. Flyers kopiëren. Kleurwedstrijd bij kleuters en eerste graad en derde (onderbouw).
6.     Werkgroep schoolkrantje
Geen punten, zaterdag moeten ze nog samen komen. Vrijdag voor paasvakantie. Juf Anja wordt geïnterviewd.
7.     Voordrachten
·       Zero waste roller coaster (2/4)
Inschrijvingen lopen binnen.  Subsidies door Natasia. Zaal wordt door de school klaargezet. Scherm, micro en geluid wordt voorzien. 2 mensen van de bar van OC. Zelf limonade maken? Indien zelf, drank gratis, eventueel pot zetten. Glazen van de school (kast)? Zelfbediening?
·       Ideeën volgend jaar
Opruimcoach, 50 tinten groen (speelplaats) begin van het schooljaar eind oktober? Wie nog ideeën heeft mag deze zeker doorsturen naar info@pjcouders.be!
8.     Schoolnieuws
·       Klusjesdag 10/4
·       Na de krokus 25 extra instaplestijden, peuters en eerste kleuterklassen krijgen extra 21 lestijden en 4 lestijden juf mariska, meester William ICT op woensdag. Na de paasvakentie 28 en na hemelvaart 33 instaplestijden. 8 lestijden muzische nog in te vullen. Juf Veronique wordt zorgjuf , juf Roos fulltime eind dit schooljaar, kikkerklas polyvalente klas.
·       Veel zaken vernieuwen naar 2020, aanvraag uitbreiding pedagogische studiedag  (om de 2 maand).
·       Staking: communicatie uit schoolbestuur, afwezigheidsbriefje mag duidelijker in de toekomst.
9.     Nieuws uit de schoolraad (Tim en Els)
Ipv 3 keer 2 keer samen komen, meld je aan (capaciteit) volgend schooljaar.
Verder geen nieuwe informatie die nog niet gedeeld werd via schoolnieuws.
10.  Vragen aan de school
(ouders die algemene vragen hebben, kunnen deze hier stellen of op voorhand doorgeven aan ons. Ideeën en suggesties zijn ook steeds welkom)
·       beeldmateriaal/blog /beelden uit de klas; er wordt absoluut niet verwacht dat leerkrachten een uitgebreid verslag maken, maar momenteel is er een groot verschil tussen sommige klassen. Er wordt naar oplossingen gekeken voor volgend jaar.
·       Er mag duidelijkere communicatie zijn over activiteiten, ook naar nieuwe ouders, niet elke activiteit wordt ingevuld (5 per jaar) op website FAQ.  
·       klasfoto op het eind van het jaar
·       whatsapp groep meterschap communicatie naar de klassen
·       OC vraag verslag vergadering meer communiceren/meegeven via mail aan ouders


Dank voor jullie aanwezigheid!

Reacties