Verslag vergadering oudercomité maandag 28-05-2018 – 20u


1.     Dagorde:
    A: Welkom
·       Verwelkoming door voorzitter. (aanwezig/verontschuldigd)
        Verontschuldigd:        Roeland, Sylvie, Frederik, Eveline, Cindy,
Aanwezig:                  Dir.Kristof, juf Kim, Juf Evelien, juf Sofie, Annelies, Ann, Jasmien, Maarten, Veerle, Natasia, Samuel, Mieke, Julie, Els, Sophie,
        Nieuw lid:                  Koen Roggeman
·       Goedkeuring dagorde, iedereen dagorde ontvangen? OK
·       Goedkeuring verslag vorige vergadering
·       Kasverslag


B: Evaluatie voorbije activiteiten
·       Eerste communie 06/05:
§  Er waren een 30 tal communicanten en hiervan waren een 15 tal gezinnen aanwezig op de receptie.
§  Minder inschrijvingen dit jaar  (vroeger 140 volw., nu maar 100 volw.)
§  Niet alle briefjes binnengekomen (hoewel betaling gekregen) of ouders die geen briefje gezien hadden.
§  Mooi weer, s’morgens stond alles al klaar, groentjes werden dag ervoor al gesneden, alles kon buiten, minder tenten nodig, niets binnen klaargezet, maar 1 toog wat beter was.
§  Formule lijkt wel te werken; zelfde formule volgend jaar.
§  Wederkerende vraag: wat met ‘lentefeest’ kinderen... Bedoeling volgend jaar: ook welkom in mis + op receptie.
o   Feedback ouder: leuke attentie en dank je voor OC-attentie voor eerste communie. Betrokkenheid kinderen leek hoger dit jaar. Enkel uur van start is minpuntje.

C: Komende activiteiten
·       Schoolfeest 16/06:
§  Uitnodigingen verstuurd
§  Surplus+ catering (3 formules)
§  Gemeente en school: tafels en stoelen
§  Gemeente: tenten + ook tenten school: we hebben met enkele leden op school de mogelijkheden uitgezet voor de opbouw en zullen ons in hoofdzaak centraliseren rond de fietsenstalling en de parking. Eventueel bij grote opkomst en minder weer zal ook de kleuter speelplaats worden gebruikt.
§  Zoveel mogelijk concentreren op parking + fietsenberging (nm + avond)
§  Nm: bar (inclusief chips), cocktailbar (zoals Hollywood schoolfeest), koffie, pannenkoeken (grote bakplaat), donuts en muffins, ijsjes (nm en avond), popcorn, watermeloen en fruitbrochettes en aardbeien (?)
§  Brouwer: Van Gaeveren (koelwagen, toog 6m (2*3m), drank, 2 frigo’s)
§  Diepvries van Tim
§  2 juni bij Veerle voor voorbereidingen (hoeden (banden met logo’s voor leerkrachten en OC )
§  Er worden grote afdrukken gemaakt van de plannen van de school met alle activiteiten op aangeduid. Zodoende kan een vereenvoudigde versie aan de ouders worden meegegeven op de dag zelf. De workshops en ook de catering zal hierop terug te vinden
§  Idee om van de 2 grote panelen (1,2m*3m) van Hollywood schoolfeest in de berging toog-elementen te maken. Papa van Obe en Fien zou dat mss wel willen doen.
§  Werklijst verdeling is bezig.
§  BBQ-bonnen in omslagen aan de kassa
§  Opruimen zondag of zaterdag?
§  MAF: 2 gratis ouder-kind joga workshops (tss 17-18 of 18-19h) + wss standje van MAF op schoolfeest.

·       Kinder-BBQ
§  Dinsdag 26 Jun18
§  Eerst leden helpende handen vooraleer andere ouders te vragen
§  Kinderdisco + ondertussen leerkrachten en OC samen eten
§  Lln 2005-2006 worden uitgenodigd om gratis mee te eten

·       Fietsexamen:
§  Genoeg observators (ouders 6e klassers)
§  Route is nog eens moeten worden aangepast
§  Agenten zijn al verschillende keren aangesproken maar weinig reactie (Mieke neemt nogmaals contact.)
§  Login VSV lukt momenteel niet meer

·       Volgend jaar naast fietsexamen ook het voetgangersexamen afnemen, in vierde leerjaar. Tijd is moeilijker, mogelijks gaat Roeland werkgroep verkeer versterken.

·       Nieuw bestuur:          

Zowel Mieke als Annelies hebben zich kandidaat gesteld als voorzitter. Zij zullen gezamelijk de taken verdelen volgens eigen talent. Zowel Sylvie als Julie hadden zich kandidaat gesteld als penningmeester. Op bestuursvergadering werd gezamelijk overeengekomen dat Sylvie de rol als ondervoorzitster en Julie als penningmeester zouden opnemen. Els werd nadien nog door beide dames gecontacteerd. Julie verkeist nog even te wachten met de functie penningsmeester.
Mits er ook nog een nieuwe rol als PR-verantwoordelijke en fotograaf OC zal bij komen, heeft Julie zich hiervoor opgegeven en Sylvie wordt penningmeester.
Annelies is akkoord om de functie ondervoorzitter in te vullen.
Bestuur voor de komende 3 jaar ziet er als volgt uit:
o   Voorzitsters: Mieke Van Velde
o   Ondervoorzitter: Annelies Boone
o   Penningmeester: Sylvie Demeyer
o   Materiaalmeester: Jasmien De Clerck
o   Secretaresse: Sophie Mehuys
o   Pr. en fotograaf OC: Julie Desmet

·       Facebook OC: Alain Deruyck beheert dit (en Kim Van Wartel). Julie neemt contact.

·       D: Nieuws vanuit de school

o   Nieuwsbrief  zal informeren welke leerkrachten in welke leerjaren zullen staan volgend jaar. Bedoeling is om ervaringen te spreiden en sommige leerkrachten hebben ook zelf gevraagd voor nieuwe leerjaren. Er gaat veel verhuis mee gepaard gaan, veel klaslokaalverhuizingen, in grote vakantie klusjesdag veranderen naar verhuis.
o   Geen klassen gemengd dit jaar (enkel nog mengen na kleuterklas en na 3e leerjaar)
o   Afscheidsavond 6e leerjaar gaat door op woensdag 27juni2018: ouders en kinderen en leerkrachten kozen voor de woensdag. Kinderen repeteren aan afscheidsavond en dat samen met voetbal laten lopen is niet zo een goed idee. Ook liever niet na oudercontact het afscheid doen, maar gaat ontspannender zijn voor de leerkrachten dan wanneer ze het de zelfde dag doen. Indien de vraag nog zou komen voor overnachten zesde leerjaar? Dit jaar is gymzaal geen optie
o   Woensdag 11-13h: receptie afscheid meester Johan (oud collega’s, oud directie en OC ook uitgenodigd)
o   Vrijdag vm: afscheid meester Johan
o   Nu vrijdag: 1-2-3: trappen worden bekleed met materiaal (maandactiepunten)
o   Beamer voor in de refter aangekocht
o   Nieuwe website bijna online (Mr William en nieuwe ouder van instapper kleuter): bedoeling is dat leerkrachten zelf verantwoordelijk zijn voor wat op de website komt + ook directeur Kristof zal rechten hebben. Mr William heeft nog 1h om de 2wk om algemene schoolse activiteiten op de website te zetten.

E: Nieuws vanuit de werkgroepen
o   Schoolkrantje:
o   laatste krantje juni
o   karikatuur bij tekenaar
o   in de loop van volgende week: brief meegeven
o   Inhoud achterste pagina? ZILL, Mdecreet, ander?
o   Extra doe document met extra spelletjes in vakantiekrantje?
o   Planning voor volgende schooljaar opmaken zodat de interviews in september kunnen worden afgenomen. Herfst intevieuw eventueel nog dit jaar.
o   ook aankondiging voor koffie op eerste schooldag nieuwe schooljaar.

o   Verkeer: fietsexamen 6des en andere activiteiten.
o   Feest: eetfestijn datum ligt vast, 19 juni belangrijke zaken regelen.

E: Varia
·       Vragen aan de school: door aanwezigen of ontvangen via ouders.
o   Mailtje van Melissa, ouders staan geparkeerd in straten aan school auto’s blijven draaien, zeer storend voor de bewoners, wat zou hieraan gedaan kunnen worden? Schadelijk aan luchtkwaliteit. Werd al op de facebook pg. van school gezet. Bemerking, ouders sensibilizeren blijft zeer moeilijk !
                   
·       Woensdag 27/07 afscheidsreceptie meester johan van 11-12u enkel voor oud collega’s en OC en dan vanaf 12 tot 13 uur collega’s sluiten mee aanduiden
·       Visualiteit OC
o   Idee: elke klas een ‘meter’ of ‘peter’ als aanspreekpunt
o   OC boekje of flyer ter verdeling tijdens schoolfeest
·       fietspool naar vlerkbos ? verder nieuws na brief vrijwilligers
o   slechts 2 briefjes teruggekregen, dus geen optie.
o   Hierbij sluit deze bevraging.
·       PR. OC  - GDPR (privacybeleid)
o   Als alle scholen naar telenet overschakelen wordt er een extra bescherming toegekend.
o   Leerlingvolgsysteem, daar zullen zaken moeten opgenomen worden,
o   Papieren dossiers achter gesloten kasten,….
o   Cor. Dir. Geert bekijkt GDPR
o   Els heeft overleg en maakt voor OC documenten ivm GDPR voor start volgende schooljaar.

·       Iedereen is welkom om in een werkgroepen toe te treden, feest, verkeer, schoolkrantje. Deze komen naast deze vergadering ook nog eens samen om de activiteiten van de werkgroep specifiek uit te werken. Ook op bestuursvergaderingen is iedereen welkom, ook niet bestuursleden, zo kunnen de vergaderingen op school makkelijker en sneller doorlopen worden.

Reacties