Verwelkoming door voorzitter
Goedkeuring dagorde
Checken mailing naar
Eveline en Frederik.
Goedkeuring verslag
vorige vergadering
Evaluatie voorbije
activiteiten
Nieuwjaarsetentje en party
Was
een gezellig etentje met 18 personen ingeschreven (gebruikelijke aantal). Inschrijving
voor de fuif was geen succes (8 personen), DJ werd afgelast. Is er geen nood
aan? Reden: gala werd geen leuk concept bevonden, liever zonder speciale kledij.
Datum viel slecht (nog veel nieuwjaarsfeesten, net na skireis 5e en 6e, mis
voor 6e lj, 1 week nadien etentje leerkrachten, ...) Sowieso wel leuk om ergens
te eten met de helpende handen waar er aansluitend kan gedanst worden met alle ouders.
Beter een ruimer thema waarbij niet per se verkleed moet worden. Kaarten enkel
in voorverkoop, zou ook de avond zelf moeten kunnen. Er opbrengst voor de
school aan koppelen zou misschien meer volk lokken. Mensen die betaald hadden
voor de fuif zullen het deze week teruggestort zien op hun rekening.
Komende activiteiten
Grootouderfeest 8
februari:
uitnodiging voor de helpers is vertrokken vorige week woensdag, tot op heden
zeer weinig invulling, slechts 2 personen. Wie nog kan meehelpen mag mailen naar
Veerle Lamote. (veerlelamote@hotmail.com),
vanuit OC sluiten Eveline en Annelies nog aan. 145 grootouders per shift.
è
Minstens
nog 2 à 3 personen als helpende handen worden gezocht!
Ouderfeest 11
februari: na overleg op de
bestuursvergadering is besloten om pannenkoeken en donuts aan te bieden. Drank,
koffie, warme chocolademelk, water, cola, Pjoc, fruitsap. Wijn en cava wordt
nog toegevoegd. Planning: rond 13u klaarzetten, pannenkoeken bedienen vanaf 15u.
Eventueel frigo via Tim om extra te koelen? Op voorhand kan het in de berging,
is vrij koel. Eventueel frigokist van bierhallen. Eerste shift veel volk
(ongeveer 140), tweede shift voorlopig slechts 60 ouders. Er moeten nog 2
klassen inschrijven + de kleuters zelf bijtellen (134).
-
donuts en eieren kunnen via Lidl (Eveline)
è
Ook
hier hebben we nog verschillende helpers nodig (een max. bemanning van 2
personen in eerste schift en 4 personen in 2° shift tot nu toe) Wie graag wil
helpen kan dit laten weten aan Veerle (veerlelamote@hotmail.com ).
Avondvoordracht met
Lut Celie 14 maart
- Thema: anders kijken en luisteren naar kinderen -
Ontwikkelen van draagkracht/zelfvertrouwen bij kinderen.
- Samenwerking met sociaal huis en gezinsbond is rond, (iedere
partij betaald 170 €) à gratis voor de ouders.
- De digitale uitnodiging is vertrokken, en volgende week
nogmaals de brief.
- Wordt ook verspreid in de andere scholen, via ons of sociaal
huis, facebook pagina’s en gezinsbond krant en nieuwsbrief, uitkrant…. Online
kan er ook ingeschreven worden. Er wordt inschrijving gevraagd om de zaal voldoende
te kunnen organiseren.
Familiedag OC: 20
mei
Brainstorm over de invulling: gezellige
familiedag met wandeling of fietstocht … zoektocht, sneukeltocht. Met aankomst
op school voor een gezellige BBQ. Laten door gaan in de latere namiddag (start
bv 16u), en afsluit kan dan uitlopen tot 20 – 21 uur.
Ideeën: start aan de Schelde, activiteiten
onderweg (hamerslingeren, sneukelen, jenever, ...). Korte en langere toer. Start
en aankomst aan school. Andere ideeën zijn welkom. Eventueel werkgroep
oprichten. Roeland en Annelies zien dit wel zitten. Wie wil nog aansluiten? Doorgeven aan
Annelies (boone.annelies.1@gmail.com)
Vanaf volgend schooljaar komt er wel elk jaar
een schoolfeest.
Nieuws vanuit de
werkgroepen
Werkgroep Verkeer
-
Aflopen
activiteit, FLUO-actie: was positief, volgend jaar een ander systeem, over
langere periode: van herfst tot krokus, maar niet elke dag er staan, meer als
stiptheidsacties, stickerkaarten van 60 vakjes. Op 30 dagen gratis naar
serpentarium, op 60 gratis naar de zoo (zo was het dit jaar). Komende weken
gedurende 3 weken nog eens aan de poort staan, 2 à 3 keer per week, ouders en
kinderen aanspreken om toch nog in fluo te komen. Wie nog een hesje aan heeft
positief bekrachtigen.
-
Opstart
nieuwe actie parkeerbeleid aan de school, na krokus. Parkeerkaartjes ontvangen,
ouders vriendelijk aanspreken, duidelijk maken dat het preventief is. Ludieke
actie: grote beren op het voetpad (zouden kinderen kunnen zijn). Of bij
sportclubs mannetjes huren, lenen. FLyer met de tekst: 'u koos voor de juiste
school, maar niet voor de juiste parkeerplaats'. Dit zouden de kinderen van het
5e/6e lj kunnen doen. Enkele minuten voordat school gedaan is. Ouders kunnen
misschien wel agressief reageren naar de kinderen toe. Max 4 à 5 kinderen
tegelijk om de veiligheid te bewaren. School neemt dit idee in overweging. Zelf
ouders aanspreken, kijken hoe we dit gaan doen.
-
School
neemt dit mee op: digitaal vrijdag voor de krokus wordt de actie bekend
gemaakt. Vooral 's avonds een probleem en op woensdagmiddag.
Werkgroep Schoolkrant
-
Nood
aan meer helpende handen, valt nu terug op een 3-tal mensen die dit steeds
organiseren. Vooral richting geven aan de kinderen wat betreft het thema dat
aan bod komt in de krant. Wordt nadien gebundeld. Bij de samenkomsten van de
kinderen zouden er toch een 3-tal mensen nodig zijn. Wie geïnteresseerd is, mag
zich melden bij Wendy (wendy.segers@gmail.com)
Info van de school
-
Pestactieplan (PAP) 2017: mensen kunnen de enquête
online invullen via de schoolsite, begint volop binnen te lopen. Leerkrachten en
leerlingen vullen ook de enquête in.
-
Antipestweek: laatste week voor de krokus komt dit
helemaal in de kijker. Het wordt volgend jaar ook het jaarthema. Een eerste
deel werd reeds uitgeschreven met CLB en zorgcoördinator.
o Kleuters gaan apart
iets doen, toneeltje rond Rikki (konijntje met plat oor). Lager, per graad:
start met een filmpje op hun niveau, CLB gaat in gesprek hierover, eerste deel
van PAP overloopt de verschillende
vormen van pesten, nadien verder op ingaan met de kinderen (vb signalen van een
pester, gepest worden, vooroordelen). Leerkrachten gaan met hun klas een aantal
activiteiten doen (in spelvorm: samenhorigheid, geen grapjes over pesten,
veilig online, cyberpesten). 4e lj heeft een lied gemaakt, 3e lj maakt een
anonieme brievenbus, ...
o Op vrijdag 24/2
komt er een toonmoment, alle klassen tonen aan elkaar wat ze die week gedaan
hebben. Ouders worden nadien ook uitgenodigd voor het lied met choreografie. Brief
volgt.
o In maart wordt met de leerkrachten
verder gewerkt: hoe preventieve fase invullen, ook mensen van toezicht
uitnodigen, werkgroep leerkrachten oprichten. Eindfase juni: volledig PAP dat
door iedereen gedragen wordt. Reeds heel wat werk verzet door directeur en leerkrachten!
o Indien leerkrachten
niet meer kunnen helpen, gaat CLB aan de slag (vanaf 3e lj, met pesters en meelopers
+ positief ingestelde lln, kan ook met zorgcoördinator).
o Vanaf volgend jaar zal
er 1 leerkracht elke middag het toezicht ondersteunen. Zij dient als
aanspreekpunt voor de leerlingen, vertrouwenspersoon.
-
kriebelteam: in het begin verliep dit redelijk traag,
naar het einde toe vlot. Ondersteuning door CLB, morgen wordt verder gedaan met
lagere school. Met een 10-tal personen, is nog iets te weinig, mensen hebben
hard gewerkt. Veel ouders hebben preventief gewerkt, waarvoor dank!
-
Facebookpagina: geen foto's van kinderen, wel werkjes van
kinderen of een andere blik achter de schermen. Het reilen en zeilen, niet meer
dan dat. Mr William gaat in februari 2 dagen op bijscholing, met de bedoeling
dat in september een volledige nieuwe website van start kan gaan. In de mate
van het mogelijke met webalbums op de site werken kan wel, voor de leerkrachten
die dit willen.
-
1e communie (30 april): 21 kinderen nemen niet deel. Het
schoolteam kijkt hier toch wel van op. Opvolging tijdens de voorbereiding
(invulling voor de kinderen die geen 1e communie doen): hier zoekt
de school nog een oplossing voor.
-
ICT: er wordt een visie uitgewerkt rond ICT inhoud
en aankopen. Nu werd er overal wifi voorzien, all-in-one pc’s per kleuterklas,
doo-tabs voor de kleuters (minilaptop enkel te koop voor onderwijs). Geplande
aankopen: doo-tabs voor de 1e graad. Elk kind uit de bovenbouw krijgt een OneDrive-account, zodat er ook
thuis verder kan gewerkt worden aan opdrachten, via Sharepoint. Mediaklas wordt
opnieuw opgestart, elke klas krijgt terug 1u ICT/week. De tijd van de
ICT-medewerker gaat nu vooral naar updaten en installeren. Via de
scholengemeenschap kan er in een ICT-medewerker geïnvesteerd worden, die van
school tot school gaat met zijn materiaal. Hierdoor kan er meer tijd gaan naar
het pedagogische luik. Er komt 1 facebookaccount zonder foto’s, blogs blijven
behouden.
-
Nieuwbouw: Dossiers worden gesplitst (sanitair –
overkapping speelplaats). Er is een nieuw plan met als indeling een kleine
bergruimte, zorgklas en een grotere polyvalente ruimte. Deze kan in de VM
dienst doen als mediaklas, in de NM als reservatie voor uiteenlopende
activiteiten.
-
Schoolraad: juf Véronique en Mr Luc stellen zich niet
meer verkiesbaar. Juf Caroline en juf Anja nemen hun plaats in. Het kernteam wordt
verder aangevuld met juf Roos, juf Annelies en de directeur. Kernteam fungeert
als denktank voor zowel nieuwe ideeën als oplossen van problemen.
-
Veiligheid: school neemt hier zijn verantwoordelijkheid
op: er werd een rode zone gemaakt voor de kleuterpoort, ouders moeten hier
achter blijven staan. Op deze manier is er overzicht op de kleuters die de
poort passeren. De directeur staat ook elke ochtend om 8u15 aan de ingang zodat
er geen kinderen in de ‘verkeerde’ richting kunnen lopen. Vanaf volgend schooljaar
zal dit door een kleuterjuf worden opgenomen. Er hangt ook een nieuw slot aan
de kleuterpoort.
Vragen aan de school
-
Logo op school: dit is na de verbouwingen eventueel mogelijk
in de polyvalente ruimte. Enkel voor lager dan (voorschools, naschools, onder
de middag), gedurende de dag zal het lokaal bezet zijn. School neemt deze vraag
mee, of en hoe dit haalbaar is.
-
Talentenbank: wat zijn de talenten van ouders? En wat kan
de school daarmee doen? We denken aan zowel hobby’s en beroepen voorstellen in
de klas (of meerdere klassen) maar ook aan bv klusjes doen, kledij naaien, ….
Zie vb in bijlage. Schoolteam gaat na op welke talenten zij zoal beroep zouden
willen doen. In september worden de talenten nagevraagd bij de ouders.
-
Gesprekken ivm met de schaalvergroting 2018
(= fusie scholengemeenschap): vermoedelijk wordt binnenkort de
intentieverklaring getekend, nadien worden ouders en leerkrachten op de hoogte
gebracht. De school bepaalt zelf waarin ze ondersteuning wensen van de
scholengemeenschap, bv boekhouding. Het moet voor beide partijen een verrijking
worden.
-
Privacy foto's: toestemming is gevraagd in schoolreglement,
wanneer dit getekend is ga je dus akkoord met foto's van je kind op de schoolsite.
Debat basiswaarden
Basiswaarden op en rond de school,
vertrekkende van de berichtgeving die op facebook verschijnt (zie bijlage).
Roept de vraag op, waar ligt de verantwoordelijkheid van het opvoeden van onze
kinderen. Bij de ouders of op de school.
Opmerkingen van de school: in vergelijking met
sommige andere scholen doen onze kinderen het vrij goed. Toch zijn er heel wat
problemen met respect tonen, zowel vanuit de kinderen alsook vanuit ouders. De
leerlingen blijken vooral weinig respect te hebben voor de medewerkers van
middagtoezicht. Het schoolteam vraagt om mooi om te gaan met elkaar, dit moet
geleerd worden aan de kinderen, ook omgekeerd wordt dit verwacht. Leren dank u
zeggen, goeiemorgen. Ouders geven op oudercontacten ook aan dat ze graag een
zicht hebben op het gedrag van hun kind. Leerkrachten willen niet al te
bestraffend te werk gaan, maar indien nodig worden er zeker stappen ondernomen.
In enkele gevallen neemt de directeur contact op met de ouders.
Varia
-
Verkoop van het PJOC bier: briefen dat het
PJOC-bier kan aangekocht worden op activiteiten van het OC, er kunnen flyers
gemaakt worden met een betaalstrookje. Ouders kunnen ook bestellen via
facebook.
-
Fietsen mee naar Vlerkbos: de vraag werd
voorgelegd aan Luc, wegens personeelstekort kan hier niet op ingegaan worden. Het
is niet helemaal duidelijk onder welke verzekering de kinderen op dit moment
vallen, dir. Kristof kijkt dit na. We zouden zicht moeten krijgen op hoeveel
ouders deze vraag hebben, Luc is hierin geen vragende partij. Mogelijke andere
oplossingen zien we voorlopig niet.
Volgende vergadering
24 april:
van harte welkom.
Graag tot dan!
Reacties