Verslag vergadering OC 02/02/2016 – 20u



Verslag open vergadering ouderparticipatie
2 februari 2016
                                               “Ik wil mijn kind graag helpen met… maar weet niet hoe.”
“Een oudercomité mag best wel boeiender zijn”
“Ik heb geen idee wat er leeft bij andere ouders.”
“Ik zou graag met ouders en leerkrachten van gedachten wisselen over…”

Op bovenstaande stellingen wilden we graag met zoveel mogelijk ouders en leerkrachten een antwoord zoeken.
We wilden weten wat er leeft bij ouders en leerkrachten. Daarom verzamelden we op dinsdag 2 februari 2016 in de leraarskamer van de school.  Ouders, leerkrachten en directie brainstormden in kleine gemengde groepjes en gingen samen op zoek naar gemeenschappelijke zorgvragen die leven in en om de school en bepaalden samen welke thema’s prioritair zijn.
De moderator hield een oogje in het zeil zodat individuele situaties (leerkracht- of kind gebonden) niet aan bod kwamen. Evenals het in discussie gaan met leerkrachten was hierbij niet aan de orde.
Onderaan deze pagina vinden jullie de prioriteitenmuur als resultaat van deze
boeiende avond. De 5 belangrijkste thema’s staan onderaan. Hoe meer je naar boven
gaat in de muur, hoe minder hoog de prioriteit.

Het verder uitdiepen van een thema kan op verschillende manieren. Er kan in
dialoog gegaan worden op een oudercomité vergadering: ouders met leerkrachten.
Er kan ook een expert in huis gehaald worden, zoals de spreker begin december
(“een coach voor mijn kind”) indien we zelf te weinig expertise hebben, of de
bestaande expertise verder willen uitbouwen. Andere voorstellen zijn zeker ook
welkom. info@pjcouders.be

In de volgende oudercomité vergadering (12/04) maken we een planning voor het komende schooljaar. Het vastleggen van het kader bij elk thema zal telkens op een oudercomité in overleg met de school
bepaald worden.


Items die de muur niet gehaald hebben, vermelden we hieronder volledigheidshalve in volgorde van toenemende prioriteit
website school
communicatie school-ouders-leerkrachten
alternatieve sporten door externen
klaswissel voor één dag (leerkrachten)
ontspanning (op school)
beweging en ontspanning tijdens de les
diagnosticeren
eindtermen: essentie versus ballast
talenten
welzijn/welbevinden leefomgeving
omgaan met de actualiteit
oriëntatie van het kind

 



Paramedische ondersteuning tijdens/op school




Activiteiten na schooltijd

Werkdruk na schooltijd



Hygiëne

Studiemogelijkheden na schooltijd
Verkeersveiligheid


Basiswaarden
(tijdig op school zijn;
Respect en beleefdheid)

Individuele noden/
klas-differentiatie (ADHD,…)
Omgaan met diversiteit
(het anders zijn) en conflicten
Informeel contact met schoolteam


(Veilig) gebruik (sociale) media

Gezonde voeding
(psychisch en fysisch) welzijn van het kind
Pesten en omgaan
met conflicten
Ouderbetrokkenheid op school


Reacties