1.Goedkeuring van de
dagorde en vorig verslag
Stephane informeert naar de verloren messen en vorken. We hebben hier niets meer van gehoord (ook niet van Koen), dus deze zouden toch terug gevonden zijn bij Levi (bij de teruggave zou daar 1 bak opzij gezet zijn die initieel niet meegeteld werd).
2. Kasverslag
Hiervan moeten nog een
aantal facturen betaald worden (o.a. vinyl kleuterklassen, verbruikskosten
gemeentehallen)
De leden van het oudercomité
stemmen in met een gift/klas aan de school voor de Sintgeschenken. Tevens gaat iedereen akkoord om een deel van de opbrengst van schoolfeest en eetfestijn aan de school te schenken voor de
gordijnen in de kleuterklassen
3. Te bespreken
onderwerpen
a. Nieuwe versie statuten / huishoudelijk reglement OC, goedkeuring en
ondertekening
Dit agendapunt werd reeds
op de vorige vergadering kort aangehaald.
Op basis van een model van het VCOV werd een nieuw huishoudelijk
reglement opgesteld ter vervanging van de statuten die het laatste aangepast
werden in 2004. De belangrijkste
wijzigingen situeren zich op de volgende punten:
-
Het engagement om
lid te kunnen zijn van het oudercomité (en dus te mogen stemmen) wordt
concreter omschreven
-
De termijn van een
bestuursperiode wordt verlengd van 2 naar 3 jaar
-
Het bedrag waarover
bij wijze van uitzondering het bestuur tussen twee vergaderingen van het OC
zelf over kan beslissen wordt opgetrokken tot 500€.
Stephane vraagt of er,
gezien het kleine aantal aanwezigen, vandaag over dit nieuwe huishoudelijk
reglement gestemd zal worden. Hierop
wordt door het bestuur geantwoord dat het duidelijk was dat dit een belangrijk
punt was (ook zo omschreven in de uitnodiging van de vergadering) voor deze
vergadering. Ook de rest van de
aanwezigen wil dit op deze vergadering afronden. Hierop geeft Stephane een aantal bemerkingen
op het huishoudelijk reglement:
-
De link met de
oorsprong/het ontstaan van het oudercomité is verdwenen in de tekst
-
Er is geen
verwijzing meer naar de ‘christelijke principes’
-
Het is goed dat het
engagement van de leden van het OC scherper geformuleerd is, maar misschien
wordt de lat nu wel te hoog gelegd
-
Het optrekken van de
termijn van een bestuursperiode van 2 naar 3 jaar
-
Het optrekken van
het bedrag waarover het bestuur zelf kan beslissen tussen twee vergaderingen
Na gedachtenwisseling wordt
afgesproken om de tekst van het huishoudelijk reglement nog aan te passen wat
betreft de eerste drie punten door:
-
Onder punt 1 te
verwijzen naar de oprichting van het OC in 1984 en onder punt 10 te zeggen dat
dit huishoudelijk reglement de statuten vervangt.
-
De verwijzing naar
de christelijke principes in te schrijven onder punt 3.
-
M.b.t. het
engagement van de leden te verwachten dat men één i.p.v. twee vergaderingen van
het OC bijwoont, naast het actief meewerken aan een van de activiteiten van het
OC
Tevens wordt bij punt 7
(‘algemene vergadering’) toegevoegd dat hier de ledenlijst opgesteld wordt van
het OC zoals die bekend is bij het begin van het schooljaar.
Wat betreft het optrekken van
de termijn van de bestuursperiode, wenst het bestuur de voorgestelde drie jaar
te behouden. Dit heeft niets te maken
met angst om verantwoording af te leggen (dit gebeurt in de feiten immers op
elke vergadering van het OC, maar wel omdat op die manier de continuïteit beter
verzekerd kan worden, zeker in geval van nieuwe mensen in de bestuursploeg die
een zekere inwerkperiode nodig hebben.
Ook moet dit toelaten om als bestuursploeg op wat langere termijn te
werken. Tevens zijn er afspraken
voorzien in het huishoudelijk reglement wat er moet/kan gebeuren als mensen
gedurende deze periode het bestuur verlaten.
Wat betreft het optrekken
tot 500€ (i.t.t. 125€ die in de statuten staan) wordt gezegd dat 500€
overeenkomt met de borg die gegeven moet worden als men bvb. materiaal huurt
bij de gemeente. Daarnaast blijft het
het streven dat over elke uitgave overlegd wordt in het OC en dat op elke
OC-vergadering ook in alle openheid het kasverslag gegeven wordt. Daarnaast voorziet punt 9.3 van het
huishoudelijk reglement ook expliciet een afspraak over de goedkeuring via
e-mail.
Over het huishoudelijk
reglement (met hogervermelde wijzigingen) wordt vervolgens gestemd. 7 van de aanwezige OC-leden stemmen voor, 1
lid stemt tegen. Hierdoor is het
huishoudelijk reglement goedgekeurd en vervangt dit de statuten van 22 juni
2004. Stéphane vraagt om zijn bezwaar
tegen de optrekking van de bestuursperiode tot 3 jaar en de optrekking van het
bedrag tot 500€ expliciet in het verslag op te nemen.
b. lidmaatschap VCOV
Philippe en Els zijn naar
een oudercafé geweest georganiseerd door het VCOV. Ze hebben hier interessante info gekregen
o.a. m.b.t. verzekering voor activiteiten georganiseerd door het OC en
elektronische communicatie (zie www.gimme.eu). Het verslag van dit oudercafé is ook
rondgegaan tijdens de vergadering van het OC.
Gezien de interessante
informatie wordt voorgesteld om opnieuw lid te worden van het VCOV
(90€/jaar). Hierdoor krijgen ook alle
OC-leden toegang tot de site van het VCOV.
De vergadering stemt hier mee in.
c. feest/nieuwjaarsetentje
februari 2014
Dit is vorige OC-vergadering al even aangehaald en
is ondertussen verder uitgewerkt binnen het bestuur. Op 1 februari zou een dansfeest voor iedereen
georganiseerd worden in Eurotuin (start 2130) voorafgegaan door het
nieuwjaarsetentje van het OC (1900). Een
DJ ligt reeds vast en het is de bedoeling om minstens volledig kostendekkend te
zijn. Tevens wordt er van het OC niet
verwacht dat er die avond gewerkt wordt, dus iedereen kan mee feesten. Er zal met kaarten gewerkt worden (die vooraf
gekocht moeten worden) aangezien de capaciteit van het Eurotuincafé beperkt is
tot 300 mensen. De prijs per kaart zal
opgesteld worden in functie van de kostenraming. Alle ideeën m.b.t. het thema/kleur/etc. voor
het dansfeest mogen doorgegeven worden aan het bestuur. De uitnodiging zal zo snel mogelijk verspreid
worden.
4. Komende
activiteiten:
De eerstvolgende komende
activiteit waar medewerking van het OC verwacht wordt is het grootouderfeest op
22 januari 2014. De vraag naar helpende
handen zal gesteld worden. Qua concept
zou het om een optreden gaan waar de grootouders samen met hun kleuters naar
toe gaan in twee groepen. Het reftergebeuren
blijft hetzelfde als de vorige jaren.
5. Werkgroepen
a. Schoolkrantje
Na de bespreking in de
vorige OC-vergadering is de werkgroep schoolkrantje aan de slag gegaan om het
concept te vernieuwen. Er zijn
verschillende actiepunten opgelijst maar gezien de tijdsbesteding is het niet
evident om hier snel vooruitgang te boeken.
Vanuit de werkgroep wordt gemeld dat het bestaande concept niet
tijdsintensief is, maar dat alle ideeën die circuleren mogelijk een grotere
tijdsbesteding van de werkgroep zullen vragen en dat dit niet evident is. In ieder geval is het niet mogelijk om tegen
januari een nieuw concept uit te werken.
Een belangrijke vraag is ook of dit eigenlijk een taak is van het
oudercomité.
Zonder volledig te zijn,
zijn dit een aantal elementen die in de gedachtenwisseling naar voor zijn
gekomen m.b.t. de vernieuwing van het schoolkrantje:
-
Schoolkrantje in krantenformaat
-
Een vakantieboek voor de kinderen
-
Hogere frequentie
-
Schoolkrantje laten maken door een werkgroep
van kinderen, ondersteund/begeleid door ouders en/of leerkrachten
-
…
Wordt vervolgd.
b. verkeer
-
Vanuit Diksmuide is er een vraag geweest hoe
het fietsexamen bij ons georganiseerd wordt. Stephane meldt dat het een aantal
praktische vragen waren en dat hij deze beantwoord heeft. Er zijn ook nog vragen geweest van andere
scholen.
-
Er is ook een eerste vergadering geweest van
de werkgroep waarop ook de nieuwe leden aanwezig waren. Alle informatie m.b.t. het fietsexamen is
toegelicht binnen de werkgroep en de data voor het fietsexamen van dit
schooljaar zijn vastgelegd.
-
De parkeerproblematiek rond de school wordt
ook opgevolgd. Er zijn foto’s getrokken,
maar het is nog niet duidelijk wat er mee gedaan gaat worden. Op zich valt het aantal foutparkeerders wel
mee. In dit opzicht vraagt Stéphane of
de politie daadwerkelijk heeft opgetreden tegen foutparkeerders zoals
aangekondigd. Deze vraag zal gesteld
worden aan directeur Geert.
c. feest
Op het vorige OC is reeds een eerste evaluatie
gebeurt van het eetfestijn. Ondertussen
is dit ook in de werkgroep gebeurd. Naar
volgend jaar zijn er een aantal aandachtspunten genoteerd o.a. m.b.t. het
natellen van het gehuurde materiaal (probleem van de messen en vorken zoals
aangehaald op het vorige OC), testen van alle installaties (verwarming!) en de
drankbediening in de zaal. De opbrengst
bedraagt 5.452,48€. Dit ligt in dezelfde
lijn als vorig jaar, ondanks een aantal hogere kosten.
6. Nieuws van de
school
- De school dankt het OC voor de vinyl in de
kleuterklassen en de bijdrage voor de Sintgeschenken en de gordijnen.
- De school vraagt aandacht voor de problematiek
van het te laat komen. Voor de lagere
school stelt dit probleem zich niet zo, maar het is wel een probleem aan het
worden binnen de kleuterschool, waar door het te laat komen de start in de
klassen verstoord wordt, zeker als het afscheid nemen tussen kleuter en ouder
wat lang duurt. Vanuit het OC wordt
gesuggereerd om de afspraken hieromtrent nog eens te communiceren via de blauwe
brief.
7. Vragen aan de school
-
Wat zijn de afspraken m.b.t. het sluiten van het poortje aan de
kleuterspeelplaats omdat het onlangs gebeurde dat het reeds afgesloten was voor
8u30 terwijl de rijen nog buiten stonden en ouders dus moesten rondlopen. De school stelt dat in dit geval het poortje
waarschijnlijk te vroeg gesloten was wat in principe niet zou mogen en zal dit
verder intern ook bespreken zodat iedereen de afspraken daaromtrent op dezelfde
manier toepast.
Reacties