13 goede redenen om ook de stap te wagen naar het oudercomité

Waarom aansluiten bij het/een oudercomité? Een aantal van onze leden hebben hun best gedaan om kort te argumenteren waarom zij zich aansloten. Misschien is er iets in te vinden dat U kan overhalen?

  • Omdat mijn kinderen voor mij belangrijk zijn en de school hen ook deels opvoedt, zo ben je ook meer op de hoogte en kan je op je eigen manier meewerken.
  • Voor de sfeer, de groepsgeest, noodzaak aan helpende handen op bepaalde momenten
    .......nauwe betrokkenheid bij activiteiten.......
  • Ik sloot aan bij het o.c. om mij nuttig te kunnen maken in een gemeenschap waarvan mijn kind deel uitmaakt.
  • Acht jaar geleden kwam ik in het o.c. om samen met andere ouders, directie en leerkrachten het voor onze kinderen aangenaam te maken op de school.
  • Als je kiest voor kinderen is de opvoeding ervan één van de belangrijkste zaken waar je constant mee bezig bent. Het is dus heel belangrijk te weten welke waarden je kind van school meekrijgt, dat je als ouder daarop kan reageren en daarin betrokken wordt. Bovendien kan je leren uit ervaringen en reacties van andere ouders.
  • Overdag heb ik nagenoeg geen contact met de school. Via het o.c. heb ik de kans de school beter te leren kennen en zo ook een handje te kunnen toesteken.
  • Bij activiteiten bleek er zo af en toe een nijpend tekort te zijn aan werkkrachten, ouders die zich vrijwillig inzetten voor de school... Daarom besloot ik jaren terug mij aan te sluiten. Daar bovenop leerde ik leerkrachten en directie beter kennen, maar ook over de werking van de school kwam ik veel te weten. Het leukste... ik heb er toffe vrienden aan over gehouden.
  • Zien, oordelen, handelen (cfr.Cardijn)
  • Vragen zoals: hadden we een goede school gekozen? Konden we ons scharen achter het beleid? Wie waren de leerkrachten? Hoe gaan ze om met de kinderen?
    Door in het o.c. te stappen kreeg ik daar zicht op, kon ik mijn stem laten horen, opkomen voor wat wij als ouders belangrijk vinden. Mijn kind was daar gelukkig mee, en wat ik er gratis bovenop kreeg, was de deelname aan een toffe groep. Nieuwe mensen leren kennen en op een ongedwongen, plezante manier samen klusjes opknappen zoals het steakfeest, receptie eerste communie, kinderbarbecue etc...
  • In het algemeen om meer te weten te komen over de school, de leerkrachten, de werking van de school. Bij beslissingen inspraak hebben, je mening kunnen uiten. Bij problemen, directe aanpak, kan besproken worden op een vergadering van het o.c.
  • Ik hoopte of dacht op die manier iets meer te weten te komen over het reilen en zeilen, m.b.t. de werking van de school, en ik moet eerlijk toegeven dat ik na 4 jaar o.c. er zeker nog geen spijt van heb. Je hebt als ouder een toch niet onbelangrijk aandeel in bepaalde beslissingen die worden genomen, in de eerste instantie: in het belang van je eigen kind. Je krijgt meer in- en doorzicht in het hoe en waarom van bepaalde beslissingen. Als ik iemand één goede reden zou moeten geven om in het o.c. te komen, dan zou ik zeggen: gewoon doen!!!
  • Tof voor de kinderen dat papa en mama belangstelling tonen voor de school en inspraak hebben in het schoolgebeuren.
  • Toen ik aansloot zaten onze 4 kinderen op deze school, via de contacten op de vergaderingen en tijdens activiteiten werd de drempel ouders - school en leerkrachten uitgevlakt, kon ik beleidslijnen zien groeien, het reilen en zeilen beter begrijpen en meewerken aan waardevolle projecten die anders minder kans op slagen hadden.

 

Reacties