Statuten

Art. 1

Op 17 oktober 1984 is te Merelbeke een vereniging gesticht met als naam: Oudercomité van de Basisschool Paus Johannes, met als huidige vestigingsplaats: Hundelgemsesteenweg 239. Telefoon 09/230.76.48.

Art. 2. Doelstellingen

De school bijstaan in haar taak om de opvoeding en het onderwijs van de kinderen volgens christelijke principes te bevorderen en zo nodig te beschermen.

De ouders als groep te vertegenwoordigen: bij de schooldirectie en het onderwijzend personeel, bij de inrichtende macht van de school en bij alle instanties die bij de opvoeding en het onderwijs van de schoolgaande kinderen betrokken kunnen zijn en met hun welzijn te maken kunnen hebben.

Art.3. Middelen

Recht op advies in en deelname aan de besluitvorming: alle kwesties die een rechtstreekse weerslag hebben op de ouders en leerlingen, maar die door hun algemeen karakter niet uitsluitend tot de opvoedingsbevoegdheid van de school behoren (zoals bv. de morele en fysische bescherming van de leerlingen op de school en op de weg naar school, het inrichten van feestactiviteiten voor het ruime publiek, enz.)

Recht om advies te geven: inzake beslissingen die de ouders en de leerlingen raken maar niet tot de rechtstreekse bevoegdheid van de school behoren zoals o.a. schriftelijke mededelingen van de school aan de ouders, de schoolrapporten en de mededeling van de schooluitslagen aan de ouders en de leerlingen, het medisch schooltoezicht, realisatie van bepaalde infrastructuren, naar vb speelplaats, warme middagmalen e.a.

Recht op informatie: gebieden waarop de school autonoom is maar waarvan de informatie zeer nuttig kan zijn zoals de onderwijsmethoden en de opvoedingsmethoden.

Art.4.

De vereniging zal niet kunnen ontbonden worden zolang de helft plus één van de leden zich uitspreken voor het behoud ervan.

Art. 5.

De vereniging kan een kapitaal vormen door opbrengsten van allerlei activiteiten.

De verworven gelden komen integraal de oudervereniging ten goede voor de verwezenlijking van haar doelstellingen, dit in samenspraak met de school.

De financiële middelen worden beheerd door een penningmeester(es) die slechts verrichtingen kan doen in opdracht van het comité.
De penningmeester(es) deelt de financiële stand van zaken mee op iedere comitévergadering. De gelden worden besteed na overleg in het comité.

De leden en hun eventuele rechtsopvolgers hebben geen deel in het vermogen van de vereniging, hebben geen recht op een aandeel in de behaalde winsten en kunnen geen opbrengsten halen uit de vereniging waardoor zij zich individueel verrijken. Bij uittreding of overlijden kunnen zij nooit teruggave of vergoeding vorderen van gestorte bijdragen of gedane inbrengen.
Bij ontbinding van de vereniging, om welke reden ook, moet het vermogen van de vereniging worden bestemd tot een doel dat aansluit bij het doel van de vereniging en mag het niet worden uitgekeerd aan de leden.

Art. 6. Samenstelling

Worden als lid van de oudervereniging beschouwd: alle ouders waarvan de kinderen ingeschreven zijn in de school (kleuterafdeling en lagere afdeling van de Basisschool Paus-Johannes). Het lidmaatschap houdt op als het laatste kind de school verlaat.

Uit de leden van de oudervereniging wordt een comité samengesteld op basis van vrijwillige toetreding. Een bijzondere bepaling is van kracht voor de leerkrachten waarvan de kinderen ingeschreven zijn. Zij behoren van rechtswege statutair tot de oudervereniging maar kunnen geen functie in het bestuur waarnemen; zij kunnen dit wel overlaten aan hun respectievelijke echtgeno(o)t(e).

Uit het comité wordt een kern gekozen, hierna het bestuur genoemd.

De streefnorm voor de samenstelling van het comité is minimum 9 en liefst één ouder of ouderpaar per klassengroep.

Behalve de directeur zullen ook het onderwijzend personeel en eventueel een afvaardiging van de lees- en naaimoeders deel uitmaken van het comité. Zij beschikken in dit comité over een raadgevende stem.

Het oudercomité houdt een lijst met contactgegevens bij voor de communicatie tussen haar leden/helpers. Deze gegevens worden ook via de website van het oudercomité aan de andere ouders kenbaar gemaakt. Leden kunnen op elk moment te kennen geven indien zij geen of slechts gedeeltelijke publicatie van hun persoonlijke gegevens wensen. Aan de ouders die daarom vragen kan het publieke gedeelte van de lijst op papier worden bezorgd.
De leden van het bestuur staan vermeld in de infobrochure van de school.

De vereniging telt bij de oprichting minstens 3 leden.
De hoedanigheid van lid is niet overdraagbaar en eindigt met de dood.
Indien het aantal leden daalt tot minder dan 3, wordt de vereniging ontbonden.

Art. 7. Het bestuur

Kunnen lid worden van het bestuur: alle leden van het comité die jaarlijks de vergaderingen regelmatig bijgewoond hebben.

De leden van het comité kiezen het dagelijks bestuur dat samengesteld is uit:

De voorzit(s)ter: hij (zij) bestuurt de vereniging, leidt de vergaderingen en vertegenwoordigt de vereniging.
De ondervoorzit(s)ter: hij (zij) helpt de voorzitter bij het besturen van de vereniging en vervangt hem (haar) bij diens afwezigheid.
De penningmeester(es): hij (zij) houdt het kasboek bij met de verantwoording van inkomsten en uitgaven.
De secretaris(esse): hij (zij) verwittigt de leden over de datum van de vergaderingen, stelt het verslag op en verstuurt het aan de leden van het comité en het onderwijzend personeel
De hulpsecretaris(esse): hij (zij) vervangt de secretaris indien nodig en fungeert tevens als public relations van het comité.
De materiaalmeester(es): hij (zij) beheert alle eigendommen van het oudercomité.
Binnen het dagelijks bestuur treedt de directeur op als adviserend lid van de school. Het dagelijks bestuur zal de vergaderingen voorbereiden of dringende problemen bespreken.

Om zowel de continuïteit als een degelijk rouleren te waarborgen, wordt het bestuur herkozen om de 2 jaar. De uittredende bestuursleden mogen zich tevens opnieuw kandidaat stellen voor een functie voor zover aan art. 6 punt 1 wordt voldaan.

De verkiezing gebeurt in de maand mei of juni als volgt:

Alle comitéleden worden op voorhand verwittigd.
Elk comitélid dat het afgelopen jaar de vergaderingen regelmatig heeft bijgewoond, kan zijn/haar kandidatuur stellen als bestuurslid. Hij/zij maakt zijn/haar kandidatuur vooraf bekend aan het bestuur.
Indien er meer kandidaten dan bestuursfuncties zijn, wordt overgegaan tot een geheime stemming.
Een bestuurslid wordt verkozen door de helft van de aanwezige stemgerechtigden + 1.
Bij gelijkheid van stemmen, na 2 stembeurten voor een bepaalde bestuursfunctie, wordt de stemming opgeschort tot na januari van het volgend schooljaar en blijft het bestaand bestuurslid ad interim.
Het nieuw verkozen bestuur treedt in werking met ingang van het schooljaar volgend op de verkiezing.
Indien er geen kandidaten zijn voor een functie wordt de verkiezing voor deze functie opgeschort tot na januari van het volgend schooljaar en blijft het bestaande bestuurslid ad interim.
Er bestaat onverenigbaarheid tussen om het even welk politiek mandaat (gemeentelijk, provinciaal of nationaal) en een bestuursfunctie in het oudercomité.

Op de bestuursvergaderingen kunnen tevens de leden van het comité uitgenodigd worden die het oudercomité vertegenwoordigen in bepaalde werkgroepen van de school, o.a. werkgroepen rond een bepaald project (dit naargelang het te behandelen probleem).

Art.8. Vergaderingen

Er zijn verschillende soorten vergaderingen:

Bestuursvergaderingen: samenkomsten van het bestuur met de eventuele vertegenwoordigers van werkgroepen e.a.; zij hebben de bedoeling de vergaderingen van het comité voor te bereiden en/of dringende problemen te bespreken.
Vergaderingen van het comité: samenkomsten van het voltallig comité met het bestuur, waarop de werking van werkgroepen besproken, bijgestuurd en concreter gemaakt kan worden. Deze gaan regelmatig door, indien mogelijk maandelijks. Op de vergaderingen zijn steeds de directie, het onderwijzend personeel en de lees- en naaimoeders uitgenodigd.
Werkvergaderingen: rond bepaalde thema’s wordt in groepen gewerkt. Deze personen (ook ouders-vrijwilligers, onderwijzend personeel en sympathisanten) diepen actiepunten uit teneinde een verbetering in een bepaalde situatie te bekomen. Op de vergaderingen van de werkgroepen kunnen ook de directie en het onderwijzend personeel uitgenodigd worden. Verslag van deze bijeenkomsten kan in de vergadering van het oudercomité worden gebracht.
Statutaire vergaderingen: zij hebben de bedoeling telkens de statuten bespreekbaar te stellen en aan te passen aan de noodwendigheden en de denktrant van de tijd. In principe gaat de statutaire vergadering éénmaal per jaar door, in de maand mei of juni.

Art. 9. Werking.

De comitéleden rekenen het zich als plicht de vergaderingen regelmatig bij te wonen en actief mee te helpen tot het welslagen van hun activiteiten

Er zijn minstens twee bestuursvergaderingen per jaar, deze kunnen samengeroepen worden door de voorzitter(ster) en/of de directeur van de school.

Elk lid van het comité heeft het recht één of ander punt op de agenda te laten plaatsen.

Bij het begin van een nieuw werkjaar wordt uitdrukkelijk aan alle leden gevraagd hun engagement binnen het comité te willen herbevestigen. Personen die niet langer persoonlijk op de hoogte wensen gehouden te worden van de activiteiten van het comité, worden als onslagnemend beschouwd en uit het ledenbestand verwijderd.

Tijdens de vergaderingen van het oudercomité worden geen particuliere gevallen behandeld en wordt geen kritiek gegeven op personen.

Eventuele onenigheid tussen oudercomité en schooloverheid mag in geen geval openbaar gemaakt worden.

Bij stemming over alledaagse aangelegenheden is de helft der stemmen + 1 van het aantal aanwezige stemgerechtigde comitéleden nodig, en bij gelijkheid van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend. Indien het over personen gaat, is het een geheime stemming.

In samenspraak met de schooloverheid beslist het oudercomité over:

De organisatie der activiteiten van de oudervereniging, algemene vergaderingen en voorlichting der leden.
De aanwending van de financiële middelen van het oudercomité ten voordele van welbepaalde projecten.
Het optreden in naam van de ouders bij de Vlaamse Confederatie der Ouderverenigingen, bij de openbare besturen of bij andere besturen.
Het dagelijks bestuur kan aankopen verrichten tot 125 € tussen twee comitévergaderingen, indien meer wordt er gestemd door het comité.

Iedereen van de oudervereniging die, met vermelding van de naam van de school, iets wil laten verspreiden buiten de kring van de oudervereniging, met uitzondering van het verslag van de vergadering en de uitnodigingen voor de vergaderingen, kan dit enkel en alleen doen na goedkeuring door de directie van de school.

Art.10.

Om de artikelen van deze statuten te wijzigen is 2/3de der stemmen nodig van de aanwezige stemgerechtigde comitéleden. Deze statuten werden herzien en goedgekeurd op de statutaire vergadering van het oudercomité op 22 juni 2004.