1. Dagorde:
A: Welkom
·
Verwelkoming door
voorzitter. (aanwezig/verontschuldigd)
Verontschuldigd: Sophie,
dir. Kristof, juf Els, Joyce,
Aanwezig: Jasmien, Mieke,
Juf Veronique , meester Bram, Veerle, juf Anja, Julie, Roeland, Samuel, Ann,
Annelies, Ann
·
Goedkeuring dagorde
·
Goedkeuring verslag vorige
vergadering 16/01/2018
·
Kasverslag
B: Evaluatie voorbije
activiteiten
o
Grootouderfeest 21/02 (Mieke)
Voldoende
mensen, goede groep, 9 mensen geholpen, zeker 9 mensen nodig. Controle tussen
eerste en tweede groep moet beter gebeuren. Ook al is het via een kleurencode.
Gootouders
willen graag naar binnen, als er dan te weinig in eerste groep zitten, maar dan
te veel in tweede groep moeten de mensen langer wachten, grootouders hebben
weinig geduld.
De twee
schiften volgen iets te snel op elkaar.
Er zitten
veel ouders tussen de grootouders, wat zeer jammer is. School heeft dit liever
niet, ouders die het vragen wordt verteld dat ze niet welkom zijn, dan is het
vooral voor die ouders dat het dan heel jammer is dat bepaalde ouders wel
afkomen zonder het te vragen.
Er is
altijd een oma/mama van de juffen die de kindjes die niemand hebben begeleiden.
Kinderen
zelf iets laten doen is niet elk jaar mogelijk, dit is te stresserend.
Vraag naar
de juffen om het in toekomst duidelijker op uitnodiging te plaatsen
o
Voordrachtavond 27/02 met
Michael Portsky, “Veerkracht”
Volgens de
lijst waren er 69 personen aanwezig.
Enorm veel
positieve reacties gekregen. Voornamelijk positief, sommige mensen hadden
misschien iets anders verwacht.
Evaluatie: gemiddelde
algemeen 8,62
accommodatie 8,28
spreekstijl 9,30
Tijd voor Vragen 4,63
Uitnodiging 8,72
inhoud 8,53
voldoende voorbeelden 9,07
Documenten om mee te nemen achteraf
6,78
Extra opmerkingen: duidelijker tijd van vragen doorgeven aan de
luisteraars,
Extra nood
aan sprekers:
- Stress
bij jonge kinderen
- Zelfontplooiing
- Time management
Wij gaven
een cadeaubon van 50 euro standaard boekhandel.
Platform
gemeente uitgewerkt, 2*per jaar kan een oudercomité een toelage van max. 250euro
aanvragen dit om de kosten voor spreker of material te bekostigen.
Met
terugwerkende kracht kunnen we nu toch een factuur doorsturen naar het
gemeente. We zullen dit ook doen, de spreker zal ipv 350 euro een factuur van
250 euro naar ons doorsturen.
Rekeningnummer
werd al doorgegeven.
§ Kort overleg gehad met Catherine Tytgadt, (van een
vorige voordrachtavond, omgaan met stress bij kinderen)
Zij heeft
vorig jaar een voordrachtavond over gezonde voeding “Gemakkelijk Gezond
opVOEDEN” gegeven in samenwerking met Joke De wulf (Psychologe en
gezondheidscoach) en een dokter Amal. Dit was een voordrachtavond met
interactie, Els heeft overleg gevraagd om te zien of dit kan gepland worden op
PJC voor volgend schooljaar. Datum voor oveleg wordt aan bestuur doorgstuurd,
kijken met enkele mensen om eens te luisteren hoe dit zou kunnen uitgewerkt
worden.
Mogelijk
zonder dokter Amal omdat deze zeer weinig tijd heeft om dit te kunnen inplannen.
C: Komende activiteiten
o Eerste communie 06/05: aantal, formule, helpers…
§ Aantal communicanten nog niet duidelijk, wordt nagevraagd
§ Uur van de mis is nog niet duidelijk, wordt nagevraagd
§ Indien zoals vorige jaar, ouders en communicanten gratis, familie is
welkom mits betaling van 5€ / volwassenen. Kinderen tot 12 jaar gratis.
Formule
behouden? Formule met betalen is er gekomen omdat met hele familie het te duur
zou worden.
Groentjes,
cava,
zou het
haalbaar zijn om ook toastjes te doen? Quiche?
of
eventueel uitbreiden van tappenades.
Vorig jaar
cupcake gekregen van een ouder, maar het waren er zeer weinig, eventueel als
dit weer gebeurd dit geven aan de communicanten.
§ Zijn er mensen van het oudercomité/leerkrachten die een communicant
hebben? Wendy, Sofie, Caroline, William,
§ Ieder jaar wordt de vraag open getrokken wat doen we met de kinderen die
een lentefeest geven?
Moet worden
nagevraagd bij dir. Kristof. Is het niet uw kind er nog eens extra op wijzen
dat ze niet hun communie doen.
Opentrekken,
ouders en kinderen lentefeest gratis gaan er meer kinderen komen.
Het blijft
een feest voor eerste communicanten, eventueel niet eerste communicanten ook
uitnodigen maar dan wel laten 5 euro betalen per volwassenen die komt. Wat met
kindjes die blijven zitten zijn, worden deze uitgenodigd? Want zij zijn wel in
de mis, en lezen soms wel iets voor, maar zijn zij uitgenodigd?
§
Indien voldoende helpers
denken we er aan ook toastjes te voorzien of quiches… wat denken jullie.
§ 4 tenten van gemeente aangevraagd.
§ Wie kan helpen ?: Roeland? Annelies? Mieke, Ann, Veerle, Sofie, Els?
Jasmien eventueel voor opzet tot 10.30
uur
o
Schoolfeest 16/06: omkadering en invulling door OC, helpers…
§ Juf. Veronique, kan je nog even kaderen wat zoal verder besproken werd.
Start op 9
mei talentendag, daarna workshops naar schoolfeest toe.
§ 14 mei, 22 mei, 1 juni, 7 juni,
15 juni
einde, klaarzetten workshops,
Er wordt
nog een plan opgemaakt met welke locaties er gebruikt zullen worden,
Buiten gaat
er gesport worden, er gaan binnen ook activitieten zijn, er zullen plaatjes
zijn om voor OC kleine gezellige kraampjes zijn.
Voorbereiding,
plan maken voor OC, voor School, uiteindelijk gebruiken voor de ouders.
Eventueel opvoorhand meegeven in de map met de kindjes
alle
leerkrachten zijn tussen 14 en 17u bezig in de workshops vanaf 18 uur zijn zij
vrij om mee te helpen op de BBQ.
Tijdens de
workschops nog ruimte geven aan de kinderen om te genieten en te consumeren.
(4werkmomenten, waar ook iets getoond wordt en iets gedaan wordt. Twee sessies
de helft van de kinderen houden en de andere helft vrij laten)
Kinderen
zijn al verdeeld, elke workshops is van leerkracht afhankelijk, en naargelang
welke workshops het over gaat.
§ Toneel, dans, muziek, sport, schilderen, kleien, modesmink, constructies,
koken, knutselen en tekenen…
§ Kleding die wordt gedragen door leerkrachten en oc helpers
jeans
broek(short, rok,...), witte t-shirt,
linten met logo school of OC naam erop, achteraan eventueel talent erop zetten,
en dan nog hoed met een groene lint (29 leerkrachten, en dan nog OC)
§ Catering in de namiddag: popcorn,
muffins en donuts (halen en verkopen), ijsjes
namiddag( eventueel ook s’avonds na de bbq, nakijken of de ijskar terug kan langs
komen en hoel lang wil blijven staan, verschillende mensen contacteren)
Pannenkoeken ( Annelies kent iemand die
dat graag doet, op grote plaat, iemand te voorzien die dan extra deeg kan
aanmaken) Iets gezond, eventueel samenwerken met de workshops.
Coctailbar en bar met alle dranken
Vraag schoolteam voor de bar waar we rondom konden staan?
Tenten en materiaal
gemeente werd bevestigd (10 tenten van 3x6, 200stoelen, 40 tafels van 0,75x220,
4 lichtslingers van 33m en dreupelkot)
§
Catering van de bbq door
Surplus+ catering met 3prijscategoriëen
Volwassen
14€ (400gr.vlees: saté, worst, kip)
Kind groot
8€ (2 stukken vlees: nl. worst en kip)
Kind klein
5€ (1 stuks vlees: nl. worst) (ouders kiezen wie kind groot en kind klein is)
vegetarisch
mogelijk,
+
groentenbuffet, sausen warm en koud, aardappelsla, pastasla, brood.
Vele
helpende handen nodig voor opbouw en dag zelf in de namiddag voor de
eetstandjes en ’s avonds voor bar en afbraak.
Besproken
op teamvergadering, takenlijst met kort shiften na 17u30 ook met leerkrachten.
Ook handig als er enkele garçons zijn. We zullen een werklijst maken met
beperkte tijd per werknemer, iedereen moet mee kunnen genieten, vermoedelijke
ploeg van eetfestijn.
Juf Sofie
trouwt die dag. Op trouw voor Wet gaan ze wel met kindjes naar gemeentehuis.
Kleuterleidsters zullen s'avonds vertrekken
§
Uitzetten van de
speelplaats en parking op kaart voor de verschillende standen workshops +
catering als doel:
-
ruimtelijk planning
-
voorbereidende planning
voor de helpers
-
dagplanning voor de ouders,
waar is alles te doen / vinden.
D: Nieuws vanuit de werkgroepen
o
Schoolkrantje: team –
invulling – karikaturen … (Sophie, Natasia)
§
Nieuw persoon gevonden die
de komende karikaturen wil tekenen, Philippe Bossens. Hij is op school geweest
en heeft gesprek gehad met juf Nathalie en juf Marijke voor de 2 komende
krantjes.
§ Verloning vraagt hij via een cd of boekenbon, op einde van het jaar te
overhandigen. Welk bedrag plaatsen we hierop? Idem vroeger zou 50€ zijn per
tekening.( 25 school, 25 OC)
§ Vervoeging in het team schoolkrantje, Grote oproep er zijn hier echt nog
mensen nodig, Nu Natasia, Sofie, Veerle en Els maar Els en Veerle willen dit
eigenlijk afbouwen naar volgend schooljaar.…
§ Maar uur en half werken met kinderen, daarna is het nog de werkgroep die
de rest doet.
§ Vraag aan schoolteam naar materiaal/input voor achterpagina, dit is een
pagina met materiaal naar ouders toe, vb pedagogische uitwerken van
talentendag,… als we een bundel zou hebben met materiaal waaruit we kunnen
halen zou makkelijkste zijn.
o Verkeer: fietsexamen 6des van start?(Mieke, Wendy)
brief naar
kindjes verstuurd
o
Feest:
§ traiteur keuze eetfestijn 07/10…. offerte aangevraagd en wordt bekeken
met surplus+ catering.
§
Traiteur Peter is niet meer
vrij.
E: Day to Day
·
Vragen aan de school: door
aanwezigen of ontvangen via ouders.
·
Info van de school:
o Verslag Schoolraad van 01/03
prioriteiten 2017 tot 2020;
1) 5 grote pijlers:
Concrete doelstellingen
· Nieuw leerplan Zill
verkennen.
o Woordenschat verkennen, achterliggende visie en basispijlers
o Agenda-gebruik aanpassen, doelen beperken en komen tot kerndoelen die
in de focus staan.
o Zelfstandig of in groep uitproberen van enkele didactische
arrangementen.
§ Volgend schooljaar zal hierover naar ouders toe geïnformeerd worden.
§ Momenteel wordt hierover met de 5 scholen samen overlegd.
§ Iedere school heeft toch zijn eigen tempo… stapsgewijs zal PJC al de
komende schooljaren aan de slag gaan 2019…2020…
· Media en ICT gebruik
stimuleren doorgeen de volledige school.
o ICT integreren en implementeren in de klas
o Projectmatig verkennen van de media-wereld en ICT-wereld.
§ Door Geert Kint, 1 week technische ondersteuning en de andere week
begeleiding.
· Zorg herwerken en
uitdiepen doorheen de volledige school, visie uitschrijven.
o Zorg in de klas differentiatie naar boven en beneden.
o Kinderen leren samenwerken op een correcte manier.
o LVS systeem op punt zetten.
o Kinderen meer laten bewegen.
§ Nu zorg tot het derde leerjaar, maar volgend jaar wordt toch bekeken
of dit kan worden doorgetrokken naar de hogere jaren.
§ Zorg gebeurt nu in de klas, de kinderen worden niet meer uit de klas
gehaald.
§ 3-4 co-teaching
§ 5-6 pré-teaching, vb. bij moeilijkheden met wiskunde worden deze
leerlingen al voorbereid naar de nieuwe leerstof.
· Vernieuwde
pestactieplan implementeren.
o Speelplaatswerking verder uitwerken en verdiepen
o Sociale vaardigheden versterken en herstelgericht werken.
Vb. werk- knutselhoeken, rusthoeken…
o Focus op klasafspraken en schoolregels.
· Nederlands, het
taalbeleid op school onder de loep nemen en aanpassen aan de hedendaagse
tendensen.
o Leesniveau, maar vooral leesplezier bevorderen. (kwartier lezen op
ma-di-vr)
o Taalbeleid m.b.t. anderstalige nieuwkomers verkennen.
2) Leerlingenaantallen
op 1 februari 2018 en prognoses naar volgend schooljaar.
Mogelijke gevolgen
voor ambt Co.dir. en directeur.
Totaal 355 leerlingen
waarvan als volgt de verdeling kleuter en lager:
· Kleuters: 112
kleuters (vorig jaar: 123) komt neer op een aantal lestijden minder, dit nog
steeds ten gevolge van het inschrijvingsjaar 2012 …
· Lager: totaal 243
leerlingen (vorig jaar: 237)
· Het totaal voor de
scholengroep komt op 1796 lln. (indien 1800, heeft recht op voltijds co-dir en
centraal secretariaat) Wat gevolg heeft dat er geen voltijdse codi mogelijk is,
nu wordt een 1/2tijdse bijgekocht, maar zou erop neer komen dat een voltijds
zou moeten worden bijgekocht! Deze week is hierover overleg. Dit is een
tussenperiode naar 2020 waar uiteindelijke BOS van toepassing zal zijn.
Bestuurlijke optimalisering en schaalvergroting (BOS).
Maar hierover zal
waarschijnlijk na de paasvakantie worden gecommuniceerde naar de ouders toe.
3) Instroom van de
kleuters/ inschrijvingen kind in lager en kleuter.
· Inschrijvingen
geboortejaar 2016 gaat van start op 06/03.
o Nu zij er 14 geplande inschrijvingen, waarvan 13 broers en zussen en 1
kindje personeel.
o 20 ouders kwamen op verkennend gesprek op school.
o Overleg in gemeente i.v.m. met online inschrijvingstool voor alle
scholen van Merelbeke. Dit vanaf volgend schooljaar. Moet nog gestemd worden in
de gemeenteraad.
4) Capaciteiten
bepalen schooljaar 2018-2019
· Capaciteitsbepaling
wordt behouden op 40/kleuterklas en blijft in de lagere school 48/ lagere
schoolklas.
Naar volgend
schooljaar wordt nagedacht of kleuteraantal wordt opgetrokken naar 45/klas.
Om zodoende misschien
probleem 2012 te kunnen oplossen.
5) Toestand van de
gebouwen.
· Toiletten lager.
De aanbesteding is
gebeurd, wie er als eerste uit kwam wordt nu door de architect gecontroleerd,
daar verschil met de 2° zeer gering is en de school al goede ervaring heeft met
de 2° aannemer en de eerste niet kent. (Kijken of alle pasten correct werden
ingevuld).
Hopelijk kunnen de
eerste gesprekken en bezoek van de aannemer al door gaan in de paasvakantie.
De plannen worden
bekeken.
6) 5 jaarlijkse enquête
welbevinden werk/leerlingen/ouders
· Om de 5 jaar enquête
welbevinden op het werk afgenomen bij schoolteam. Wordt geëvalueerd.
· Enquête welbevinden
van de leerlingen op school is uitgevoerd. Wordt per klas bekeken en besproken
en ook doorgestuurd naar de ouders.
· Enquête welbevinden
van de ouders staat nog open tot 09/03, resultaat zal ook na verwerking worden
doorgestuurd. Werkpunten worden opgelijst … hoe pakken we dit aan, wat doen we
ermee.
7) Evaluatiegesprekken
met schoolteam.
· Sommige leerkrachten
willen wel eens voor een andere klas staan, andere niet.
·Leerkrachten die
altijd op sneeuwklas gaan, combineerbaar met gezinsleven?
· Juf Els komt terug
op 12 maart en zal ½ tijds in 4° leerjaar staan met juf Laura.
· Juf Laura gaat naar
eerste leerjaar ½tijds en ½ tijds met juf Mariska.
· Volgend schooljaar
komt juf Laura voltijds in eerste leerjaar samen met juf Wendy
·
Varia:
o fietspool naar vlerkbos
brief
wordt gecontroleerd zodat deze kan doorgestuurd worden naar de kinderen
o
verkiezingen,
kandidatuur voor nieuw bestuur indienen…
wij
hadden graag alle kandidaturen voor het bestuur oc binnen gekregen per
mail of brief tegen volgende bestuursvergadering van 17/05, OC
vergadering van 28/05 wordt bestuur gestemd indien meerdere kandidaten en
bekend gemaakt.
Bestuur
bestaat uit:
·
De voorzit(s)ter: hij (zij) bestuurt het oudercomité, leidt de
vergaderingen en vertegenwoordigt het oudercomité
·
De ondervoorzit(s)ter: hij (zij) helpt de voorzitter bij het besturen
van het oudercomité en vervangt hem (haar) bij diens afwezigheid.
·
De penningmeester(es): hij (zij) houdt het kasboek bij met de
verantwoording van inkomsten en uitgaven.
·
De secretaris(esse): hij (zij) verwittigt de leden over de datum van de
vergaderingen, stelt het verslag op en verstuurt het aan de leden van het
comité en het onderwijzend personeel
·
De hulpsecretaris(esse): hij (zij) vervangt de secretaris indien nodig
en fungeert tevens als public relations van het comité.
·
De materiaalmeester(es): hij (zij) beheert alle eigendommen van het
oudercomité, en doet nodige aankopen voor events.
o
planning
van een extra slotvergadering?
Uittreden
bestuur en aantrede nieuw bestuur hadden we graag in een extra te plannen vergadering
gedaan op het einde van het schooljaar.
Met korte evaluatie over schoolfeest en indien
al nodig over eetfestijn.
Vb. week van 18-19/06 of 25-26 of 27/06
Moeten leerkrachten aanwezig zijn? Staat niet in schema van leerkrachten.
Datum wordt vastgelegd op dinsdag 19/6/18
Els had ook graag een BBQ georganiseerd voor het oc-leden als einde van
het werkjaar en einde van bestuursploeg? Na overleg vastgelegd eerste weekend
vd vakantie op zaterdag 30/06, iedereen brengt iets mee van slaatje … of
dessert, Drank word taangeboden door Els, vlees wordt aangekocht.
Reacties