1.
Goedkeuring dagorde
Er werden
geen agendapunten toegevoegd.
2.
Goedkeuring vorig verslag
Vorig verslag werd goedgekeurd.
3.
Kasverslag
4.
Evaluatie voorbije activiteiten
4.1. Eetfestijn
De meeste mensen waren heel
positief over de keuze en de kwaliteit van het eten. Door enkelen werd er
opgemerkt dat er te veel vlees was, voor anderen was er te veel zout in het
eten. Volgend jaar nemen we dezelfde traiteur, zo snel mogelijk datum volgend
jaar vastleggen in de gemeentehallen, Veerle volgt dit op. De tombola
was een groot succes, er waren zelfs te weinig lotjes. Er waren veel leuke
prijzen met trekking op de dag zelf en deels ook achteraf, goede formule. Ook
de special guest (Buffalo Ben) was een succes. Opkuis: iedereen kreeg een
starttaak zodat iedereen meteen bezig was en alles heel snel opgeruimd was.
Drankbonnetjes: systeem met de bonnetjes (jetons) was goed.
Aandachtspunten voor volgend
jaar:
-
Rij van het
vlees was te lang: dubbel aanschuiven zou beter zijn (afspreken met traiteur)
-
Grote
puzzelmatten i.p.v. zitbankjes voor de tv-hoek (om ongevallen te vermijden)
-
Sponsoring
Swing: betere geluidsinstallatie
-
beter afspreken
om materiaal terug te vervoeren naar school, dit kwam nu neer op enkelen; de
camionette zou vroeger kunnen komen, dan heeft iedereen tegelijk gedaan met
opruimen
-
meer
wisselgeld (vooral kleingeld) nodig aan de kassa
-
tombola:
meer lotjes voorzien
4.2. Grootouderfeest
Er werd dit jaar een nieuwe
formule gebruikt: allerlei volksspelen, voor de kinderen gevisualiseerd via een
spelletjeskaart. De kinderen mochten ook zelf een beschuit versieren. Deze
formule werd zeer goed bevonden. De interactie met het kind was tof en kinderen
uit verschillende klassen konden samen met hun grootouders spelen. De kinderen
hadden er zelf ook meer aan op deze manier. Enkele spelletjes waren te moeilijk
voor sommige kleuters, sommige rijen waren te lang.
Cafetaria: nu slechts 1 kop
koffie, en op een bepaald moment waren er te weinig zitplaatsen. Het is niet de
bedoeling dat de grootouders lang blijven zitten. Sommigen hebben staand een koffiekoek
gegeten, zonder servet.
Grootouders willen sponsoren maar
het was nu moeilijker om bij iedereen rond te gaan.
Voor enkele helpers van het OC
was hun taak niet duidelijk omdat ze niet gebrieft waren, anderen blijkbaar
wel: volgend jaar beter afspreken. Er waren veel helpers en deze waren ook
nodig.
5.
Komende activiteiten
5.1. Spreker
Wim Rombaut: 1 december 2015
De uitnodiging is afgelopen
donderdag digitaal verstuurd en zal deze vrijdag meegegeven worden met de
kinderen op papier. We hopen op een grote opkomst, het is zeker de moeite!
5.2. Open
vergadering ouderparticipatie
Er werd heel wat heen en weer
gediscussieerd over de inhoud en de aanpak van deze open vergadering. De
uitnodiging, die nog eens aangepast werd, drukt nog steeds niet duidelijk
genoeg uit waar we als ouders met deze avond naartoe willen. Er werd nog
onvoldoende info meegedeeld, waardoor de leerkrachten nog met veel vragen
blijven zitten. Zij willen graag een duidelijke begrenzing van wat wel of wat
niet besproken kan worden op de open vergadering. Enkele methodes om de avond
gestructureerd aan te pakken en voor te bereiden werden voorgesteld.
Doel van de avond:
In de open vergadering willen we
iedereen samen brengen in kleine groepjes, leerkrachten en ouders door elkaar. Intentie:
OC boeiender maken, onderwerpen uitspitten, peilen naar visie van de school
over thema’s die klas overschrijdend zijn en niet gaan over lesinhouden of
lesmethodes. Doel is niet om individuele problemen te berde te brengen. Talenten
ontwikkelen, pesten, leerstoornissen en leervermogen en betrokkenheid, hoe
omgaan met social media, … zijn voorbeelden van thema’s die zeker aan bod
kunnen komen. Deze onderwerpen zouden moeten vastgelegd worden door ouders en
leerkrachten samen. De open vergadering is een eenmalig gebeuren. Het zou fijn
zijn mochten er zoveel mogelijk leerkrachten en ouders kunnen aansluiten.
Ideeën:
-
Thema’s
vastleggen door een vragenlijst op te maken (Tim en Maarten): zo komen we te
weten wat er allemaal leeft bij de ouders à deze thema’s kunnen dan besproken worden op
de komende OC ’s, en kunnen meegenomen worden naar volgend schooljaar.
-
Methode de
avond zelf (voorstel): ‘wereldcafé’: verschillende tafels met elk een thema,
dan doorschuiven. Ouders en leerkrachten zitten door elkaar. Aan elke tafel zit
een moderator, die het thema stuurt via vragen en bijstuurt wanneer nodig. Tim
en Maarten bereiden deze vragen voor. Leerkrachten zouden deze vragen graag op
voorhand weten. Dit wordt besproken met Tim.
-
Eerst een
enquête naar alle ouders sturen om een aantal zaken te bevragen aan de
volledige oudergroep.
Wanneer:
Het bestuur stelde een nieuwe
(extra) datum voor: 14/12. Het werd niet haalbaar bevonden om tegen dan
iedereen te informeren en ook de avond degelijk voor te bereiden. Het idee van
een open vergadering moet bij velen nog wat rijpen. Voorstel: verschuiven naar
het volgende vastgelegde OC: en ondertussen wordt er nog een vergadering met
bestuur en leden die hieraan willen meewerken gepland.
To do:
-
Herwerkte uitnodiging
en begeleidende brief doorsturen naar de leerkrachten, na goedkeuring ook naar
alle ouders.
-
Overleg met
Maarten en Tim wordt gepland iv.m. methode de avond zelf, enquête naar alle
ouders.
5.3. Nieuwjaarsfuif / etentje: zaterdag 30
januari 2016
Gaat door in de tennisclub in
Merelbeke.
Dresscode: Glitter and Glamour! De
uitnodiging volgt.
6.
Nieuws uit de werkgroepen
6.1. Feest
Werd hierboven besproken: eetfestijn.
6.2. Verkeer
Zal in januari van start gaan.
6.3.
Schoolkrant
Het eerste schoolkrantje werd
reeds meegegeven. De karikatuur kon je enkel zien in de digitale versie. Deze
keer werd de opdracht in de klas gegeven, er werd niet afgesproken met de
kinderen, alles werd doorgestuurd. De 2 verantwoordelijken (Sophie M en Veerle A)
hebben dan alles gebundeld. Het volgende schoolkrantje (door het 5e
lj) zal meegegeven worden voor de kerstvakantie. Sophie (beperkter), Wendy, Els
en Veerle willen wel meewerken. De kinderen kunnen eventueel ook thuis al
voorbereiden.
Vanuit ouders en leerkrachten
mogen er altijd thema’s of concrete info doorgegeven worden voor de laatste
pagina van de krant. Eventueel kunnen de tips naar coaching (vanuit de
sprekersavond Wim Rombaut) ook op de achterkant.
7.
Besteding opbrengst eetfestijn
7.1. Bijdrage OC
voor de Sint
Vorig jaar was
dit 1150 euro, 50 euro per klas. Dit schooljaar zijn er 20 klasgroepen i.p.v.
23. In de kleuterklassen gaat de bijdrage meestal naar speelgoed. In het lager
naar boeken, smart games, onderwerpen rond techniek, altijd aansluitend op wat
er in de klas aangeboden wordt. Het bedrag zou opgetrokken mogen worden, het is
anders echt uitkijken en soms in promo kopen. Andere scholen geven 75 à 100
euro. Er werd beslist om 75 euro geven voor de Sint. Meer kan ook, maar op deze
manier zijn we zeker dat we dit bedrag ook volgend jaar kunnen schenken. Voor
de leerkrachten is continuïteit belangrijk, zij kopen vaak al op voorhand
materiaal aan.
7.2. Vraag van de
school
Nieuwe sportinfrastructuur:
meester Peter heeft opgelijst wat er noodzakelijk zou zijn om deze te
verbeteren. Dit komt samen op een bedrag van rond de 3500 euro. De grootste
kost zijn de basketbalborden die vast kunnen gezet worden en die ook duurzaam
zijn. Er zou geopteerd worden om deze zelf te plaatsen. Er zit nu nog geen
materiaal bij om buiten mee te spelen. Materiaal voor de speelkoffer is nodig.
Els bekijkt dit verder met meester Peter. Dit zou zeker haalbaar moeten zijn
met de opbrengst van het eetfestijn. Foto’s van het aangekochte materiaal kunnen
op de website gezet worden.
De speeltoren
op grote speelplaats begint af te takelen. We starten nu al een spaarpotje
indien dit zal moeten vervangen worden, vermoedelijk binnen 3 jaar.
7.3. Rekening OC
Er zou
minstens 2000 euro op de rekening moeten kunnen blijven staan om safe te zitten
bij aanvang van activiteiten (werkbedrag). Op die manier kunnen waarborgen
gegarandeerd betaald worden. Dat zal dit jaar met de inkomsten van het
eetfestijn dus geen probleem zijn.
8.
Info van de school
-
Dossier toiletten lager, na overleg met de architect: er wordt
gewerkt met gerecupereerd regenwater. De regenput kan niet op de speelplaats,
wel onder de carport, in de buurt van de toiletten. Zo kunnen de kranen er
makkelijker aan. De goedkeuring wordt verwacht tegen de grote vakantie 2016.
-
Wijnverkoop loopt bijzonder goed, primeur is het aanbod van rosé. De opbrengst
gaat naar de sneeuwklassen. De school dankt de ouders om dit elk jaar te willen
steunen.
-
4A: meester Luc zal 3 weken afwezig zijn omwille
van een operatie (mogelijks nog langer) en wordt vervangen door juf Laura.
Desbetreffende ouders werden geïnformeerd en zullen ook verder op de hoogte gehouden
worden.
9.
Vragen aan de school
-
Bijdrage OC
voor schoolfeest (27 februari): Op 30/11 is er een vergadering met de
leerkrachten, daarna zal er zeker info doorgespeeld worden. Het zal gaan over
kunst. Er werd een instantie ingehuurd die kunstwerken levert en dan met de
kinderen aan de slag gaat. De ene klas kan iets visueel maken, de andere iets
in 3D, toneel, … Voorlopig is het nog onduidelijk wie wat zal doen. Zodra dit
geweten is, wordt dit doorgegeven en kan de taak van helpende ouders ook
besproken worden.
-
De
gelamineerde kalenderversie zal digitaal doorgestuurd worden. Er staat ook een
kalender op de site van de school, gelijklopend aan de gele kalender die op
papier aan de kinderen meegegeven wordt.
10.
Varia
Wat met sociale media voor OC…
hoe bereiken we ouders beter?
Dit wordt volgende vergadering
verder besproken.
Volgende vergadering OC
02/02/2015
Reacties