1. Goedkeuring dagorde
Toevoeging: bedanking uittredende leden
2.Goedkeuring verslag vorige vergadering
Het
verslag van de vorige vergadering werd goedgekeurd.
3.Kasverslag
4. Evaluatie voorbije activiteiten
4.1. Receptie 1e communie
Financieel gezien is het een break-even.
Vermoedelijk dankzij de beslissing om inschrijvingsgeld van de familie te
vragen. Leerkrachten en gezin van de communicanten mochten gratis komen, de
rest (familie en vrienden) betaalt 5 euro pp. Zo was het financieel haalbaar.
Er was hierdoor niet minder volk, in tegendeel en er is meer gedronken. Op deze
manier zitten mensen met een grote familie er niet verveeld mee dat ze met een
groot aantal personen komen.
Locatie (op het grasgedeelte) was
goed, met onzekerheid van weer was er de vluchtweg in de refter. Er werden de eigen
tenten gebruikt, dit was haalbaar. Ondanks de verzwaarde voeten zijn de tenten
toch even gaan vliegen. Volgend jaar
meer voeten of zwaardere voeten voorzien. Eventueel zelf voeten gieten in
beton.
5. Komende activiteiten
5.1 Kinder-BBQ: 23/6
Datum werd kortelings veranderd van
vrijdag naar donderdag. Dit is vervelend voor de mensen die jaarlijks komen
helpen en hiervoor zelfs verlof nemen, en dit nu niet meer kunnen veranderen.
Vooral vervelend omdat er geen overleg geweest is. Blijkbaar kon traiteur Koen
niet en heeft deze dit te laat laten weten.
Ideeën: misschien beter zelf
bakken? Met 3 mannen (of vrouwen) kunnen we dit zelf doen. Volgend jaar sowieso
terug vrijdag, of Koen nu beschikbaar is of niet.
è Volgend
jaar: indien zelf bakken: zelf materiaal voorzien, vlees kan dan goedkoper.
Helpende handen op dit moment: 6
voor de hele blok, 2 voor de middag. Dit is nog niet voldoende.
è Veerle zal een mailtje sturen naar de
helpende handen. Er zijn nog 2 bakkers of ‘baksters’ nodig om Koen te helpen.
è Leerkrachten kijken na: op die dag is
er ook basketbal en/of voetbal, dus nog bekijken qua speelplaats. Hiervoor
wordt een sportieve oplossing gezocht!
5.2. Fietsexamen 29/6 Trekkers werkgroep verkeer: Johanna, Wendy, Mieke.
Helpers: 19 momenteel. Misschien
nog Sylvie, Wout? Dan zijn er voldoende helpers. Deze week wordt er een brief
rondgestuurd met alle uitleg voor de helpers. De zesdeklassers hebben alles
geoefend, enkele kinderen zitten achter op schema, maar dat komt goed. De fietsdiploma’s
zullen de dag zelf uitgereikt worden.
5.3. Schoolkrant
Wendy en Veerle L nemen het
laatste krantje op. Reeds 4 kindjes die deelnemen. Nog even overleggen met
directie: midden van de krant voorzien met extra zomerspelletjes? Wel extra
betalen → kan wel.
Leerkrachten wensen de kinderen
proficiat met de schoolkrantjes, knap werk!
Afdruk in kleur blijft behouden,
we hebben een scherpe prijs. Vooral voor de foto’s leuker dat het in kleur is.
Volgend jaar: in kalender
vastleggen wanneer welke krant gemaakt wordt. Ook welke leerkracht geïnterviewd
wordt, wordt reeds vastgelegd. Handig voor ouders, leerkrachten en Jan de
tekenaar. Ook vastleggen welke kleuterklas verantwoordelijk is voor de
voorpagina.
Laatste pagina: soms een opdracht of
spel voor de kinderen. Tot nu toe niets ontvangen van de kinderen ivm “school
binnen 50 jaar”. Is het mogelijk om hier in de klas een kwartiertje tijd aan te
besteden? → niets binnengekregen wat jammer is .
6. Day to day
6.1. Info
van de school
Geen speciale info. Het aantal
klassen blijft hetzelfde voor volgend schooljaar.
Schoolraadvergadering is pas 23
juni.
6.2. Vragen aan de school
Simon Willems (ouder) stuurde een
mail naar het oudercomité met de vraag om een goed doel te sponsoren:
MediClowns, meer specifiek door het lopen van de marathon van New York.
Hiervoor zouden gadgets te koop worden aangeboden (stressballetjes, magneten,
…) om aan een totaalbedrag van 3000 euro te geraken. Hierover
werd wat heen en weer gediscussieerd. Er werd besloten om er niet aan mee te
doen als school / OC omdat we verwachten dat er dan heel wat ouders met
gelijkaardige vragen zullen komen en dat het moeilijk wordt om ergens een grens
te trekken. We willen geen precedent creëren
7. Debat
7.1. Thema ouderbetrokkenheid
3 weken geleden werd er een
bevraging meegegeven met de schoolpost die zowel op papier als digitaal kon
ingevuld worden. We kregen antwoord van 148 van de +/-250 gezinnen, wat we een
mooi resultaat vonden. Enkelen daarvan werden te laat ingediend om in het
cijfermateriaal te kunnen verwerken, maar deze lagen qua resultaten in de lijn
van de rest.
Twee personen dienden een blanco
formulier in, waarvan eentje met de duidelijke boodschap hier niet aan te
willen meewerken. Jammer dat er niet bijstond waarom.
Daarnaast vulden ook 14
leerkrachten de bevraging in.
De vragen bestaan uit 5
onderdelen, we bespreken ze hieronder in 3 belangrijke blokken. Wie graag de
uitgebreide versie raadpleegt met tabellen en cijfers (24 blz) kan dit opvragen
via info@pjcouders.be
1.
Informatie
vanuit de school
Meest gevraagde manier van
correspondentie: via mail en via schoolpost. In mindere mate ook via de website
van de school. Daarnaast wordt de schoolkalender als heel handig beschouwd. De
ouders zijn zeker niet ontevreden over de informatie vanuit de school.
Opmerkingen vanuit de bevraging: soms moeilijk taalgebruik, soms
te weinig info, info komt vaak te laat om nog georganiseerd te krijgen (dit
werd heel vaak aangegeven), graag transparantie m.b.t. planning van toetsen,
scores, verbeterpunten. Blauwe brief wordt heel erg gemist! Kan de klasmail
voor meer gebruikt worden dan enkel melden van afwezigheden? Is het mogelijk om
foto’s op facebook te zetten om de kinderen (vnl. kleuters) bezig te kunnen
zien?
Voorstellen tot verbetering vanuit de bevraging:
-
Mail: geen bijlages zonder inleidende tekst, wel de
info in de mail zelf plaatsen.
à Leesbevestiging vragen om een zicht te krijgen
door hoeveel ouders de mail effectief gelezen wordt. Niet iedereen ontvangt
alle mails correct.
-
Blauwe brief terug in het leven roepen
-
Website school moderniseren
-
Schoolkalender opsplitsen in kleuter en lager à hier werd niet op ingegaan, er
mag van elkaar geweten zijn wat er leeft.
Conclusies / bedenkingen debat:
-
Klasmail: vragen stellen via mail wordt door
de leerkrachten en ook enkele ouders onpersoonlijk bevonden. Men heeft liever
dat er een afspraak wordt gemaakt. Op school werd de afspraak gemaakt (dit
staat ook in het schoolreglement) dat mail enkel voor afwezigheden gebruikt
wordt. Het is duidelijk dat veelvuldig mailen en uitgebreide antwoorden
verwachten op korte termijn absoluut niet kan.
à De vraag blijft echter wel of het niet kan
gebruikt worden om mededelingen te doen (bv mijn kind heeft luizen) of om een
korte, niet dringende vraag te stellen.
à Voor praktische
zaken kan er ook altijd naar het secretariaat gemaild / gebeld worden, zij
kunnen info doorgeven aan de leerkrachten.
à vraag van trekkers schoolkrantje: mag de
klasmail gebruikt worden om de vraag voor meewerkende kinderen te stellen?
Nu wordt er steeds voor gezorgd dat iemand de leerkracht kan spreken, dit
vraagt extra tijd. Elke klas zou dan slechts 1 mailtje per schooljaar krijgen.
à voor mensen die
toch mailen met een uitgebreide vraag zou er een standaard mailantwoord vanuit
de leerkrachten kunnen voorzien worden. Bv: ‘Uw mail werd gelezen maar wij
beantwoorden geen mails. Bij vragen stellen we voor om ons persoonlijk aan te
spreken.’
-
Info komt te laat: afspraak vanuit de school is om
alle post te verzamelen en pas op vrijdag mee te geven. Ervaring leert dat in
de week de boekentassen onvoldoende door ouders bekeken worden. Toch is het
voor vele ouders moeilijk om een vraag op vrijdag tegen maandag georganiseerd
te krijgen, vooral als het over materiaal gaat. Idem bij het organiseren van
vervoer voor SVS (sport op woensdag): dit moet soms nog op korte termijn
geregeld worden.
è Voor de kleuters stellen de leerkrachten duidelijk dat het materiaal dat
binnen een thema gevraagd wordt, nooit verplicht is, en dat het gerust ook
later in de week mag meegebracht worden. Indien het te ver op voorhand gevraagd
wordt, wordt het vergeten. Voorstel:
tussendoor nog eens herhalen?
è Nog geen effectieve oplossing voor
lager. Indien het iets dringend is, kan
het altijd in de agenda, dit wordt nu soms ook al zo gedaan. De druk om iets te
zoeken dat je niet thuis hebt liggen, blijft wel.
-
Mail: alle voorstellen hierboven werden
goed bevonden.
-
Facebook: niet alle ouders hebben een
account, en elke kleuterklas heeft wel een klasblog (behalve de poesjesklas).
Er zou een alternatief bestaan voor facebook zodat mensen die geen account
hebben toch ook de foto’s kunnen bekijken.
à juf Roos en/of juf Janna zouden hier
meer van weten: is dit een idee voor iedereen dan? Anders is het dubbel werk: én
facebook, én de blog.
2.
Ouderbetrokkenheid
binnen en buiten de school
Ouders hebben nood aan
betrokkenheid, maar niet iedereen kan er aan bijdragen: meestal is er geen tijd
voor of valt het praktisch niet te regelen. Niet iedereen zou de school
aanraden op vlak van ouderbetrokkenheid binnen de schoolmuren. Er is een
grotere tevredenheid over ouderbetrokkenheid buiten de schoolmuren, en in het
algemeen bij de kleuters.
Opmerkingen vanuit de bevraging: staan leerkrachten en directie hier
wel open voor? Hier is er een verdeeldheid onder de ouders. Belang van dialoog
door ouderbetrokkenheid wordt benadrukt, de afstand leerkracht-ouder verkleint
hierdoor. Betrokkenheid mag echter geen rem vormen op de pedagogische en
didactische werking van de school, het moet een win-win-situatie blijven.
Veel ouders hebben nog nooit een
vraag gekregen om binnen de schoolmuren te helpen. De vraag gaat vaak naar
reeds gekende mensen waardoor andere mensen geen kans krijgen om te
participeren. Hierdoor voelen sommige ouders zich niet welkom. Heel wat ouders
geven aan hier helemaal geen zicht op te hebben.
Voorstellen vanuit de bevraging:
-
Activiteiten
vroeg genoeg aankondigen zodat het praktisch kan georganiseerd worden, en agenda’s
afgestemd kunnen worden
-
Meer
ouderactiviteiten op school worden gevraagd, bv jaarlijks schoolfeest.
-
Uitstappen
kunnen ook georganiseerd worden door ouders
-
Ideeënbus à deze hangt onder het fietsenrek
Conclusies / bedenkingen debat:
Leerkrachten: het
wordt vaak intern geregeld, bv schoolreis: 9 eigen leerkrachten, 2 zorgjuffen,
1 kinderverzorgster, 1 ex-leerkracht. Dit was ruim voldoende. Enkel wanneer er
een probleem is wordt er hulp gevraagd. Niet iedereen is bekwaam om met een grote
groep kinderen om te gaan, is niet makkelijk als je het naar iedereen
opentrekt. Je kan nooit iedereen tegelijk vragen, wat doe je als je 3 mensen
nodig hebt en er bieden zich 5 mensen aan? Het zijn vaak ook dezelfde ouders
die kunnen deelnemen, en dezelfde ouders die wel willen maar niet kunnen. Dat
is voor sommige kinderen niet leuk.
Vanuit directie en leerkrachten: ouderbetrokkenheid is ook
kinderen op tijd naar school brengen, brieven tijdig lezen en (volledig!)
invullen, handtekenen agenda, naamtekenen van kledij. Ouders worden
aangesproken indien dit veel keer niet in orde is, maar dit helpt niet.
Ouders: contact leggen op een informele
manier is ook leuk! Kinderen moeten er ook mee leren omgaan wanneer hun ouders
weinig of nooit kunnen deelnemen aan een activiteit. Probeer ouders als een
kracht te zien, niet als een last. Er is een vermoeden dat niet alle ouders
weten dat er openheid kan zijn. Dit is een basisvoorwaarde. Groot verschil
tussen ouders ‘in de klas’, en ouders betrekken bij een activiteit (bv: arbitreren
bij voetbalactiviteit) hierdoor worden drempels verlaagd. Er zal nooit een
supergroot aantal ouders reageren die ook nog effectief kunnen. Leerkracht zou
in de gaten kunnen houden dat niet steeds dezelfde ouders aan bod komen.
Sommige ouders zullen nooit kunnen, dus we vragen niemand waarom andere ouders die wel
kunnen dit ontzeggen? Vraag: zijn ouders ook bereid om iets te doen in een klas
waar geen eigen kind zit?
Leesmoekes: niet iedereen is
hier van op de hoogte.
Voorstellen:
-
met de
auto rijden → mag niet vanuit verzekering, leerkrachten mogen zelf ook niet
rijden.
-
Zwemmen:
hier wordt beroep gedaan op 2 ex-leerkrachten. 2 personen gaven in de bevraging
aan dat zij ook zwemles kunnen geven.
-
Lager: er
zijn wel heel wat mensen die van buiten de school komen om info te geven (bv
rond compost, de bijen, …) Dit zou misschien door ouders kunnen gedaan worden,
leerkrachten kiezen nu meestal voor een neutraal iemand.
-
à in het begin van het schooljaar aangeven wat je beroep is of reeds
interesse hebt om iets te delen met de klas. Hierover zou een bevraging kunnen
zijn bij de start van het schooljaar: talentenbank
van ouders! Nu hebben leerkrachten hier te weinig zicht op. Moet dan elk
jaar geüpdatet worden. Op deze manier kunnen leerkrachten ook een planning
maken voor de rest van het schooljaar.
è Mening directie?
3.
Ouderbetrokkenheid
door en via het OC
Er zijn meer ouders om mee te
helpen dan om mee te denken. Zijn ouders tevreden over het OC? De meningen zijn
verdeeld, maar eerder positief. Ouders kijken niet naar de website.
Goed draaiend OC, aangename groep
met een sterke inzet t.o.v. een ‘besloten clubje’ dat weinig toegankelijk is
naar andere ouders, men heeft geen idee wie in het OC zit→ voor sommige ouders
houdt dit tegen om bij te treden, alsook het gevoel dat het OC weinig kan
opwegen en dat het veel moeite kost om iets te veranderen. Anderen vinden het
fijn dat de werking opengetrokken wordt en zich niet beperkt tot een kleine
groep. Vernieuwing OC zou nodig zijn.
à een klein cijfertje: de laatste 2 jaar zijn er 8 nieuwe leden
bijgekomen en … helpende handen!
Opmerkingen vanuit de bevraging:
-
sommige ouders
weten niet wat het OC doet → elk jaar wordt er een infoboekje meegegeven,
vorige jaren ook een kalender met alle activiteiten + een document op de
info-avond waar alle belangrijke data al opstaan.
-
Er staat een
link naar de website van het OC op de schoolwebsite, maar die is te klein.
Voorstellen vanuit de bevraging:
-
Specifieke infoavond
voor nieuwe mensen à er wordt al veel info meegegeven, het is niet duidelijk wat er precies
nog meer gevraagd wordt?
-
Website
moderniseren, nieuws vermelden à wie
volgt dit op?
-
Communicatie
van beslissingen naar ouders à in principe staat alles in het verslag
dat te vinden is op de website. De laatste verslagen moeten nog aangevuld
worden.
-
Werken via
schoolpost en mail
Conclusies / bedenkingen debat:
-
Belangrijk
om meer naar buiten te komen.
à kan via de schoolkrant
à foto’s OC-leden met wat info per lid
in de infobrochure die meegegeven wordt op de infodag
à ons kenbaar maken op een ludieke
manier
-
Mail: onze
briefwisseling mag mee via de schoolmail (mailgroepen per klas), dit is
goedgekeurd door de directie. Op deze manier kan ook iedereen sneller
aangesproken worden als helpende handen. Ook hier leesbevestiging vragen. Er
zou ook een systeem bestaan dat je kan nagaan of er effectief doorgeklikt
wordt.
-
Op
voorhand laten weten hoeveel helpers je nodig hebt. à Bestaat
er iets om digitaal in te schrijven? bv 10 ouders nodig, bij 10 helpers
gaat de digitale inschrijving dicht. Voor het eetfestijn wordt iedereen
gevraagd als helpende handen via de uitnodiging: mee opstellen, opruimen en
bakken.
-
Per
activiteit ouders van 1 klas vragen, bv voor kinder-BBQ telkens ouders van 2e
lj vragen, voor familiedag ouders van 3e lj, enz.
-
Ook hier
op voorhand alle activiteiten oplijsten en reeds in het begin van het
schooljaar bevragen welke ouders waar zouden willen meehelpen.
-
Link op
schoolwebsite aanpassen.
-
Ploegje
ouders ‘klussers’: samenstellen, die kunnen gecontacteerd worden indien er iets
moet hersteld worden.
Deze samenvatting wordt doorgestuurd naar alle ouders. We gaan met alle
werkpunten aan de slag.
è Voorstel leerkrachten: bovenstaande
info bespreken met alle leerkrachten en afspraken maken, dan terugkoppelen naar
het oudercomité.
De onderste 5 prioriteiten van de
muur:
-
ouderbetrokkenheid,
is bij deze aangepakt op deze vergadering
-
veilige sociale
media (met expert, bv Child Focus, Alain Remue),
-
gezonde
voeding (zelf debatteren),
-
psychisch en
fysisch welzijn van het kind (met expert),
-
pesten en
omgaan met conflicten (met expert).
In elk van de 5 vergaderingen die
volgend schooljaar gepland worden kan er iets meegenomen worden. We vragen de
experts best op aparte avonden, nadien kan er dan gedebatteerd worden op het
volgende oudercomité.
à Als mensen experten kennen, of al
horen spreken hebben, mogen ze dit gerust doorgeven.
Je kan subsidies krijgen van de
gemeente om sprekers te vragen, enige vereiste is om het open te trekken naar
andere scholen (meer info bij Karen). Boeken via VCOV is met korting.
Johanna,
Vanessa en Veerle A verlaten het OC. daar hun jongste zoon/dochters de school
verlaten. Wij danken hen voor alle jaren van inzet!! Meehelpen
en denken in de OC werking. Zij krijgen hiervoor een kleine attentie.
Veerle A. kon er niet bij zijn maar heeft op haar
beurt een mailtje gestuurd naar OC:
Ik hou hele goede herinneringen over aan de 16 jaren op PJC !!
Het begon met taarten bakken voor het steakfestijn in de zaal
Driekoningen.
Enkele jaren later met helpen opruimen van het steakfestijn en
de bijhorende afwas die steeds eindigde met natte voeten want de keuken stond,
naarmate dat de uren vorderden, gedeeltelijk onder water.
Als Marie in het derde kleuterklasje zat overhaalde Sophie Mehuys
me om mee te werken aan het schoolkrantje. Plakken en schikken van tekstjes,
foto's en werkjes van vele kinderen en leerkrachten en steevast ging de
finishing touch door in één of andere binnenspeeltuin. Het schoolkrantje werd 2
jaar geleden in een nieuw jasje gestoken en het gaat er heel goed mee. In het
vernieuwde schoolkrantje werken alle kinderen van de lagere school heel
actief en enthousiast mee en kunnen ze steeds fier op hun eigen werk
terugblikken. Een grote pluim voor de nieuwe ploeg die alles zo mooi
weet in elkaar te steken !
Ik denk graag terug aan de vele schoolfeestjes,
recepties van de eerste communie, grootouderfeesten, ... .
Dank je wel aan alle leden van het oudercomité, alle helpende
handen en alle leerkrachten om ervoor te zorgen dat onze kinderen heel goed
worden opgevangen en dat ouders zich echt betrokken voelen ! De sfeer zat
steeds goed !!
Proficiat dat jullie steeds de tijd vinden om iets extra voor PJC
te doen ondanks jullie drukke agenda's !
Lieve groeten,
Veerle Astaes
- Stand van
zaken toiletten: op korte termijn hygiëne? Alle toiletten hebben een bril en
zijn in orde op dit moment. In de turnzaal werd er een klein toiletje voorzien
voor de kleuters. Het hoekje is mooi afgewerkt.
-
logo op
school: heel grote vraag van de ouders! Voorlopig niet meteen op te lossen
wegens ruimtetekort. Als de nieuwe toiletten er zijn, komen er ruimtes bij. Er
zou een privé-logopediste op school moeten kunnen komen. Lagere school kan
enkel logopedie krijgen op niet-lestijden. Zij mogen niet uit de klas gehaald
worden. Vrije lokalen door klassen die turnen → op dat moment wordt er
gepoetst. Vraag naar andere oplossing op
korte termijn!
-
basketballen
op school: school staat zelf in voor het leveren van de ballen. Kinderen mogen
geen eigen materiaal meebrengen van thuis.
-
biertje OC: ons
PJOC’ske: heeft wat vertraging bij
het bottelen opgelopen wegens verhuizing brouwerij. In september zou het klaar
moeten zijn. We kregen op onze vraag een etiket te ontwerpen voor ons biertje
één ontwerp binnen van een jongen van het 6e leerjaar, en dit zal mits lichte
aanpassing en de nodige verplichte items op de flesjes prijken.
Met dank aan alle aanwezigen.
OC PJC
Reacties