Verslag
open vergadering ouderparticipatie
2 februari 2016
“Ik wil mijn
kind graag helpen met… maar weet niet hoe.”
“Een oudercomité mag best wel boeiender zijn”
“Ik heb geen idee wat er leeft bij andere ouders.”
“Ik zou graag met ouders en leerkrachten van gedachten
wisselen over…”
Op bovenstaande stellingen wilden
we graag met zoveel mogelijk ouders en leerkrachten een antwoord zoeken.
We wilden weten wat er leeft bij
ouders en leerkrachten. Daarom verzamelden we op dinsdag 2 februari 2016 in de
leraarskamer van de school. Ouders,
leerkrachten en directie brainstormden in kleine gemengde groepjes en gingen
samen op zoek naar gemeenschappelijke zorgvragen die leven in en om de school en
bepaalden samen welke thema’s prioritair zijn.
De moderator hield een oogje in
het zeil zodat individuele situaties (leerkracht- of kind gebonden) niet aan
bod kwamen. Evenals het in discussie gaan met leerkrachten was hierbij niet aan
de orde.
Onderaan deze pagina vinden jullie de prioriteitenmuur als resultaat
van deze
boeiende avond. De 5 belangrijkste thema’s staan onderaan. Hoe meer je
naar boven
gaat in de muur, hoe minder hoog de prioriteit.
Het verder uitdiepen van een thema kan op verschillende manieren. Er
kan in
dialoog gegaan worden op een oudercomité vergadering: ouders met
leerkrachten.
Er kan ook een expert in huis gehaald worden, zoals de spreker begin december
(“een coach voor mijn kind”) indien we zelf te weinig expertise hebben,
of de
bestaande expertise verder willen uitbouwen. Andere voorstellen zijn
zeker ook
welkom. info@pjcouders.be
In de volgende oudercomité vergadering (12/04) maken we een planning
voor het komende schooljaar. Het vastleggen van het kader bij elk thema zal
telkens op een oudercomité in overleg met de school
bepaald worden.
Items die
de muur niet gehaald hebben, vermelden we hieronder volledigheidshalve in
volgorde van toenemende prioriteit
|
Paramedische ondersteuning tijdens/op school
|
|
|
|
|
Activiteiten na schooltijd
|
Werkdruk na schooltijd
|
|
|
|
Hygiëne
|
Studiemogelijkheden na schooltijd
|
Verkeersveiligheid
|
|
|
Basiswaarden
(tijdig op school zijn;
Respect en beleefdheid)
|
Individuele noden/
klas-differentiatie (ADHD,…)
|
Omgaan met diversiteit
(het anders zijn) en conflicten
|
Informeel contact met schoolteam
|
|
|
||||
(Veilig) gebruik
(sociale) media
|
Gezonde voeding
|
(psychisch en
fysisch) welzijn van het kind
|
Pesten en omgaan
met conflicten
|
Ouderbetrokkenheid
op school
|
|
|
Reacties