Verslag vergadering OC 18/05/2015 – 20u



1. Goedkeuring van de dagorde en vorig verslag

Goedkeuring dagorde.
Iedereen heeft het verslag ontvangen en het wordt unaniem goedgekeurd.

2. Kasverslag


3. Voorbije activiteiten


            Receptie 1° communie 3 mei 9h: 
Via inschrijving omdat geen zicht op aantal aanwezigen. 290 volwassen en 90 kinderen. Dit ligt een stuk hoger dan andere jaren. Na overleg werd besloten 2 bonnetjes te geven per volwassene, met mogelijkheid tot aankoop van extra drank aan democratische prijzen.
Vlot verlopen, voldoende helpers!
Conclusie: er werd niet bijgekocht, de 2 bonnen werden wel steeds opgebruikt. 

De reacties achteraf waren ietwat verdeeld. Velen vonden het normaal bij dergelijke opkomst dat een bijdrage gevraagd werd enkel de vrije bijdrage die achteraf ovv de vrije donatiebus werd gevraagd werd niet als positief ervaren. Een mogelijke oorzaak dat geen drank bijgekocht werd is dat de mensen niet tijdig geïnformeerd werden en velen op een dergelijke dag geen extra geld op zak hebben.

Naar volgend jaar toe zal dit grondig herbekeken worden maar een mogelijke optie zou zijn dat ouders/kinderen gratis naar de receptie komen  en dat extra mensen toegelaten kunnen worden mits een vooraf bepaalde en betaalde bijdrage (cfr andere scholen die een gelijkaardige formule hanteren).

Gezien de misviering zo vraag plaatsvindt is het aanbieden van koffie ook een optie die overwogen zal worden naar volgend jaar toe.

Financieel wordt het verschil gecompenseerd door het beetje drank dat toch extra verkocht werd en de vrije bijdrage.

4. Komende activiteiten


            Verkiezing bestuur OC voor de komende 3 jaar: 

De deadline voor kandidatuurstelling voor het nieuwe bestuur van het oudercomité werd gesloten eind april. Er kandideerde echter niemand nieuw. De samenstelling van het huidig bestuur blijft bestaan al is er intern wel een wissel gebeurd (Maarten wordt secretaris en Ruth wordt materiaalmeester).

Gezien we graag toch een aantal nieuwe mensen zouden willen betrekken zouden we nog op zoek gaan naar een hulpsecretaris (zoals in de statuten vermeld) die ook overal wat kan bijspringen waar nodig. Annelies en Wendy zouden dit beiden wel zien zitten en overwegen deze functie gedeeld op zich te nemen. Ze overleggen nog onderling en berichten Els via mail.

             Familiedag: 

In de voorbije vergaderingen werd het programma in elkaar gestoken, de werklijsten opgemaakt alsook de uitnodigingen. De dag gaat van start voor het publiek om 11h en wordt afgesloten om 18H. 

Er zal een frituur aanwezig zijn en ook zoetigheden en een bar zijn voorzien.

Er wordt tal van animatie voorzien voor de kinderen (grime, kip van troje, buttons maken, vogelhuisjes en insectenhotels maken,….. de ouders kunnen zich laten gaan tijdens een partijtje sumo-worstelen.

Als afsluiter vindt een vrij podium plaats waarvoor zich tot nu toe slecht 1 iemand kandidaat gesteld heeft. Het OC stelt de vraag of dit wel voldoende toegelicht werd door de leerkrachten? Vele leerlingen toonde interesse maar zijn dan gestopt met de voorbereiding, hoe komt dit?

De directeur merkt op dat het hele gebeuren nog niet echt gecommuniceerd werd naar de gezinnen toe en er niet echt een idee is over de mogelijke opkomst. We moeten opletten dat we er financieel niet aan toe steken.
Er wordt voorgesteld om aan de uitnodiging een strookje te hangen waarop men kan aangeven of de mensen zeker/misschien of niet komen, op die manier krijgen we al een idee van de mogelijke opkomst.
De uitnodigingen worden asap afgeprint en meegegeven in de boekentas van de kinderen. De briefjes voor inschrijving worden verzameld door de leerkracht en terug bezorgd.

Het OC geeft wel mee dat het jammer is dat er weinig leerkrachten zouden komen….maar dit komt volgens de directeur omdat dit niet in het begin van het schooljaar op de kalender stond en dit niet meer gevraagd kan worden om in te passen….De directeur vraagt zich ook af of het voor een OC haalbaar is om een dergelijke festiviteit op touw te zetten met tenslotte toch weinig mensen in vergelijking met een schoolfeest waar volgens de directeur toch meer helpers zijn. Het OC geeft als antwoord hierop dat dit initiatief gegroeid is vanuit de vraag van de ouders gezien er weinig activiteiten op school georganiseerd worden, er is ook maar om de twee jaar een schoolfeest en dit zou met een familiedag opgevangen kunnen worden.

Het bord om de familiedag aan te kondigen zal ook nog uitgehangen worden aan de kleuterspeelplaats.

             Laatste Schooldag: 

De laatste schooldag activiteit zouden we dit jaar laten vallen gezien dit op een dinsdag valt en dit een moeilijke dag is om verlof te nemen.

5. Werkgroepen


            Laatste Schooldag: 

Het eetfestijn staat bij de gemeentehallen gereserveerd voor het weekend van 10-11 oktober. Voor de catering zouden we dit jaar opteren om een aantal traiteurs aan te schrijven en aanbod en prijzen opnieuw te vergelijken. Er waren toch wel wat bemerking dit jaar waardoor we voor een ander aanbod zouden gaan. De formule op zich blijft dezelfde.

            Verkeer  


Er hebben zich al een 10-tal personen ingeschreven om te helpen, er zijn er dus nog een 7 tal nodig maar oud-leerlingen ed werden nog niet gecontacteerd dus vormt er zich niet direct een probleem. De politie is reeds verwittigd. Er moeten wel nog diploma’s, een verslag ed gemaakt worden. 

Dit jaar is de 9e editie dus volgend jaar een feest editie! We zouden voor volgend jaar toch echt op zoek moeten gaan naar nieuwe mensen die zich voor deze werkgroep gedurende een aantal jaar willen inzetten. In plaats van schema’s kunnen ook diamontages, foto’s of filmpjes gebruikt worden…

Om hiervoor mensen te zoeken zal het OC in het begin van volgend schooljaar opnieuw in de klassen rondgaan om zich voor te stellen.

            Krant


Half juni wordt de laatste schoolkrant voorzien. Het interview moet hiervoor nog plaatsvinden de karikatuur is al klaar. Samenkomst met de lrl van 1° en 2° lrj. Moet nog worden gepland.

Het OC geeft mee dat in sommige jaren heel veel kinderen wilden meewerken maar dat een 15 tal kinderen die helpen wel veel is. Het is moeilijk een onderscheid te maken wie mag wel en wie niet meedoen dus kan iedereen steeds meedoen.

Volgend jaar zouden we het schoolkrantje zowel in papieren versie als online willen aanbieden.
Er wordt ook gemeld dat de laatste pagina soms moeilijk te vullen is maar hier kunnen de leerkrachten misschien voor input zorgen!

6. Info van de School


Er zijn 36 inschrijvingen voor 2013.
De speelplaats en de kleutertoiletten zijn afgewerkt. Er wordt gemeld dat het feit dat de kledij/knieën van de kleuters in het begin dat de kunstmatten gelegd waren soms zwart waren te wijten is aan de kunstmatten maar dat dit zou moeten afnemen met verloop van tijd.
Er wordt meegegeven dat het speelgedrag van de kinderen rustiger geworden is.

7. Vragen aan de School


Er wordt gevraagd of er al een agenda beschikbaar is voor volgend schooljaar en de volgende data werden meegedeeld:

Studiedag: 14 oktober en 7 december

Verlofdagen:?

1e communnie: 17 april

vormsel: 30 april

schoolreis: 30 mei

schoolfeest: misschien vrijdag 27 mei waarop reactie kwam dat een schoolfeest op vrijdag moeilijk ligt voor vele ouders. Hiervoor moet dan extra verlof genomen worden.

Een datum voor een nieuwjaarsetentje en de fuif wordt nog vastgelegd

8. Varia


Reacties